گچ بری چیست؟

همانطور که گفتیم، از مهم‌ترین ویژگی‌های گچ، خاصیت شکل پذیری و چسبندگی آن است که به همین علت در هنر معماری مخصوصا برای طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به تزئینات داخلی و بیرونی در طراحی دکوراسیون که به واسطه ملات گچ صورت می‌پذیرد، گچ بری گفته می‌شود. این مرحله بعد از اتمام تمام مراحل کار مثل سفید کاری ساختمان به عنوان مرحله آخر انجام می‌پذیرد.

استفاده از گچ کشته برای گچ بری ها، انتخاب درست و معقول‌تری است، چرا که به علت حجم آب بیشتر در این ملات، به آسانی فرم می‌گیرد و همچنین با کند گیرتر بودنش فرصت کافی برای کار کردن و شکل دادن را در اختیار می‌گذارد.

 

 

 

 

چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد؟

بعد از گذشت چند روز از خشک شدن گچ، می‌توان آن را رنگ کرد، چرا که اگر هنوز خیس باشد رنگی که زده می‌شود را به داخل خودش کشیده و به اصطلاح تبله (باد) می‌کند.

اما سوالی که که در این جا ممکن است برایتان ایجاده شده باشد این است که چطور به پروسه خشک شدن سرعت ببخشیم؟

در پاسخ باید بگوییم که علاوه بر وزش باد، گرما نیز به خشک شدن این ملات سرعت می‌بخشد و به همین علت است که گچکاری ساختمان در تابستان زودتر از زمستان خشک می‌شود.

به همین خاطر در زمستان یا مناطق سرد سیر از روشن کردن آتش برای گرم کردن محیط و سرعت بخشیدن به خشک شدن، استفاده می‌کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که دمای مناسب برای خشک شدن ملات، دمایی بین 35 تا 45 درجه سانتی گراد است و اگر این ملات در دمای بالاتر از 65 درجه سانتی گراد خشک شود، از مقاومت آن کاسته می‌شود.

همچنین روش‌های دیگری که برای تند گیر کردن آن می‌توان استفاده کرد، مثل درست کردن ملات با آب گرم یا اضافه کردن نمک‌های متبلور مانند نمک طعام به ملات.

دقت داشته باشید که اضافه کردن نمک طعام تا دو درصد وزن گچ، ملات را تند گیرتر و در صورت اضافه کردن مقدار بیشتر از آن به ملات باعث کند گیرتر شدن آن می‌شود.