گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان

آیا تا به حال در مورد روش تاپ دان یا ساخت از بالا به پایین شنیده‌اید؟! آیا می‌دانید روش تاپ داون یک روش ساخت سازه است نه صرفا یک روش پایدارسازی گود ؟!

معمولا روش تاپ داون برای افرادی که از آن اطلاعی ندارند، بسیار گنگ و عجیب است چون همیشه اجراهای متداول از پایین به بالا را دیده‌اند. ما برای شما با زبانی بسیار ساده، صفر تا صد مراحل اجرای تاپ دان یا ساخت از بالا به پایین را شرح می‌دهیم تا به راحتی به جواب تمام سوالات خود برسید.

گودبرداری و پایدارسازی گود یکی از مراحل مهم ساخت یک سازه به شمار می‌رود که در صورت اجرای غیراصولی خسارات جانی و مالی بسیاری به همراه خواهد داشت. روش‌های مختلفی جهت پایدارسازی گود به کار می‌رود که هر کدام طبق شرایط پروژه از جمله ظرفیت باربری خاک، میزان سرباره، بودجه اقتصادی و غیره انتخاب می‌شود.

روش‌های پایدارسازی گود عبارتند از:

  • نیلینگ یا میخ گذاری
  • انکراژ یا میل مهار
  • سازه نگهبان خرپایی
  • گودبرداری با شیب ملایم
  • مهار متقابل ( استرات چیست )
  • دیوار دیافراگمی
  • دیوار برلنی
  • سپرکوبی ( شیت پایل چیست )
  • شمع کوبی

از دیگر روش‌ها می‌توان به ساخت جزیره‌ ای و روش ساخت از بالا به پایین یا تاپ داون اشاره کرد. اما این دو روش به عنوان روش‌های پایدارسازی گود به شمار نمی‌روند بلکه یک روش اجرای ساختمان یا یک روش خاکبرداری معکوس به حساب می‌آیند.

در ادامه به بررسی روش ساخت از بالا به پایین یا تاپ دان در اسکلت فلزی و بتنی می‌پردازیم. همچنین روش ساخت جزیره‌ ای را توضیح خواهیم داد که روش تاپ دان در اصل از این روش الهام گرفته شده است.

 

 

روش تاپ دان چیست؟

همانطور که گفتیم روش تاپ دان یک روش ساخت سازه یا گودبرداری محسوب می‌شود. در روش ساخت از بالا به پایین برعکس سایر روش‌های پایدارسازی گود، ساخت سازه از تراز میانی (صفر) شروع شده و طبقات منفی یک، منفی دو و … به ترتیب ساخته می‌شوند و در انتها فونداسیون اجرا می‌گردد.

به این نکته توجه داشته باشید در روش تاپ داون سازه بالای تراز همکف و سازه پایین تراز همکف می‌توانند همزمان با هم ساخته شوند.

 

 

 

 

در روش تاپ داون از اسکلت خود سازه برای پایدارسازی گود استفاده می‌شود.

روش تاپ دان برای پروژه‌هایی اقتصادی‌تر است که هر چهار طرف آن نیاز به پایدارسازی گود داشته و همچنین زمین پروژه به قدری بزرگ باشد که امکان اجرای روش مهار متقابل در آن وجود نداشته باشد.

روش ساخت از بالا به پایین از روش ساخت جزیره‌ ای الهام گرفته شده است. پس بهتر است پیش از بررسی نکات اجرایی تاپ داون ، ابتدا با ساخت جزیره‌ ای آشنا شوید.