کاشت میلگرد در ستون به چه نحوی است؟

تزریق رزین برای کاشت آرماتور- مقاوم سازی ساختمان

علاوه بر این از سیستم های کپسول شیشه ای کاشت میلگرد نیز استفاده می‌شود. این کپسول ها حاوی موادی هستند که ترکیبات رزینی آن در بخش محصولات و چسب کاشت میلگرد توضیح داده شد. این کپسول ها در داخل سوراخ قرار داده می‌شوند و سپس میلگرد یا بولت با استفاده از چکش به داخل سوراخ وارد می‌شود، که باعث می‌شود کپسول شکسته و در نتیجه کپسول ها از بین رفته، رزین و ماده سفت کننده ترکیب می‌شوند.

 

کاشت میلگرد در ستون به چه نحوی است؟

کاشت میلگرد در ستون می تواند به صورت اتصال تیر بتنی به ستون ، اتصال المان جدید سازه های به ستون و یا دستیابی به اهداف دیگر باشد. از عوامل تاثیر گذار آن وجود حداقل فاصله بین میلگردها ، حفظ کاور بتن و موقعیت قرار گیری میلگردها داخل خاموت اشاره کرد.

 

کاشت میلگرد در فونداسیون :

یکی دیگر از جاهایی که کاشت میلگرد صورت می‌گیرد، در فونداسیون‌ها است، اما قبل از هر اقدامی جهت کاشت میلگرد در فونداسیون باید با توجه به نوع باربری و در نظر گرفتن تمامی محدودیت‌های مربوط به کاشت میلگرد، سایز میلگرد مورد نظر برای کاشت میلگرد در فونداسیون مشخص شود، سپس عمق کاشت میلگرد نیز محاسبه شده و فرآیند اجرا صورت می‌گیرد.

کاشت میلگرد در فونداسیون به دلایلی مختلفی انجام می‌شود، و معمولا برای اهداف خاصی مثل، رادیه کردن و یکپارچه کردن فونداسیون، افزایش ارتفاع فونداسیون برای باربری بهتر، اصلاح ابعادی فونداسیون، وصل کردن فونداسیون جدید به فونداسیون قبلی و اجرای ستون روی فونداسیون در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی موارد گفته شده برای کاشت میلگرد در فونداسیون نیاز است، اما بهترین روش باید توسط کارشناس متخصص توصیه شود. زیرا این کار نیازمند دقت بسیار زیاد و محاسبه‌ دقیق است و اگر به درستی انجام نگیرد، می‌تواند سلامت ساختمان را به خطر بیندازد.

 

از مزایای کاشت میلگرد در فونداسیون صرفه جویی در منابع اقتصادی و انسانی ضمن پیشگیری از هدر رفتن زمان است ، در ادامه به برخی از کابردهای کاشت میلگرد در فونداسیون اشاره می‌کنیم: 

 

۱- یکپارچه کردن فونداسیون با کاشت میلگرد در فونداسیون
۲- افزایش ارتفاع فونداسیون جهت بهبود ظرفیت باربری از طریق کاشت میلگرد در فونداسیون
۳- اصلاح ابعاد فونداسیون از یک یا چند جهت از طریق کاشت میلگرد در فونداسیون
۴- اتصال فونداسیون موجود به فونداسیون جدید از طریق کاشت میلگرد در فونداسیون
۵- کاشت میلگرد ستون در فونداسیون جهت اجرای ستون جدید روی فونداسیون
۶- امتداد ستون در جهت موجود به‌وسیله ی کاشت میلگرد در فونداسیون
۷- کاشت میلگرد در فونداسیون جهت اجرای شمشیری راه‌پله
۸- کاشت میلگرد در فونداسیون جهت اتصال المان جدید سازه‌ای به ستون موجود

 

مراحل اجرای کاشت شیمیایی میلگرد :

۱. انتقال بار در سیستم روش کاشت میلگرد

۲. میلگردهای مهاری در بتن بدون اتصال تقویت شده

۳. میلگردهای مهاری در بتن با اتصال تقویت شده

 

انواع چسب کاشت میلگرد و بولت

چسب های کاشت میلگرد دارای ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربردی متنوعی بوده و به طور کلی از نقطه نظر بسته بندی و استفاده به سه شیوه تولید و روانه بازار می‌گردند:

چسب کاشت بولت کپسولی(شیشه ای یا پیچشی)

چسب کاشت میلگرد کارتریجی

چسب کاشت میلگرد حجمی(کیلویی یا فله ای)

 

کاشت میلگرد در بتن :

در بسیاری موارد برای تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی کاشت میلگرد در بتن مورد نیاز است. یکی از مهمترین تحولات در ساخت و ساز سازه های بتنی قابلیت اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا و سازه های فولادی به سازه های بتنی موجود با استفاده از روش کاشت آرماتور و بولت است.

اتصال و چسب کاشت تعبیه شده بین دو المان، می‌بایست پاسخگوی نیروهای وارده به دو المان را از هر لحاظ دارا باشد. در مجموع روش کاشت بولت و آرماتور یکی از کاربردی ترین و اقتصادی ترین روش‌های تقویت سازه با اف آر پی  است که امکان اصلاح نواقص اجرائی و اعمال تغییرات نقشه‌ های اجرائی و یا در طرح های مقاوم سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داشتن دانش کافی طراحی و اجرای کاشت میلگرد و آرماتور در بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد  جهت ایجاد اتصال هرچه بهتر بین بتن و آرماتور از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بیشتر موارد اجرای سیستم کاشت باید به صورتی انجام شودکه مقاومت کششی بیشتری از مقاومت کششی میلگرد داشته باشد.

بولت و به ویژه میلگرد در بتن که یکی از خدمات بسیار پرکاربرد و کارا در پروژه های ساختمانی است، یکی از علومی است که با استفاده از آن می توان به راحتی اشتباهات طراحی یا تغییرات سازه را جبران کرد. آشنا بودن با نحوه ی کاشت میلگرد در بتن به مهندسین جوان این اجازه را می دهد تا با اطمینان کامل و بدون هیچ ترسی در سازه های خود از این علم بهره کافی گیرند.

 

عمق سوراخ بتن برای کاشت میلگرد

از عوامل تاثیر گذار در کاشت میلگرد میتوان به عمق سوراخکاری اشاره نمود این عمق باید در طرح ارائه شده به صورت دقیق مشخص شود.در صورتی که عمق در نظر گرفته شده برای سوراخکاری از حد مشخصی کم تر باشد اتصال به درستی برقرار نشده و ظرفیت باربری در حالت حداکثری قرار نمی گیرد.

از طرفی در صورتی که عمق کاشت بیش از حد مجاز در نظر گرفته شود، پس از جاری شدن میلگرد عمق کاشت مازاد بلا استفاده بوده و منجر به تحمیل هزینه های اضافی به پروژه شده و در نهایت طرح اتصال، غیر اقتصادی عنوان می گردد.میزان سوراخکاری جهت کاشت میلگرد عمدتا توسط آیین نامه های مربوطه و استاندارهای ارائه شده توسط تولیدکنندگان انکرهای شیمیایی تعیین می گردد که این میزان، تعیین کننده کیفیت و عملکرد مناسب میلگرد کاشته شده می باشد.