کاشت آرماتور و کاشت بولت

کاشت آرماتور و کاشت بولت به سه روش زیر انجام می‌شود:

1- کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مواد پایه سیمانی

2- کاشت بولت و آرماتور با استفاده از چسب کاشت اپوکسی (چسب کاشت شیمیایی)

3- کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مهار مکانیکی

 

روش کاشت آرماتور با استفاده از مواد پایه سیمانی

در پروژه‌های ساخت و ساز از جمله ساختمان ها، به دلیل فراموشی در تعبیه ریشه‌های ستون یا دیوار برشی، اجرای ستون در محل‌هایی غیر از محل استقرار ستون در نقشه، رفع خطا در محل میلگردهای انتظار و بالاخره عملیات بهسازی و بازسازی ساختمان از روش کاشت پایه سیمانی استفاده می‌شود (در جاهایی که مقاومت کششی زیادی در میلگردهای کاشت شده نیاز نیست).

در روش کاشت آرماتور و بولت در بتن، سوراخی به قطر 5 میلیمتر بزرگتر از قطر میلگرد و به طول مهاری آن و یا بیشتر با استفاده از دستگاه مغزه‌گیر، در بتن  ایجاد می‌شود و داخل آن با حجم دو سوم حفره، ملات روان پر می‌گردد. ملات روان دارای مواد منبسط شونده و روانساز است. پس از پر نمودن سوراخ، آرماتور و یا بولت به کمک جک هیدرولیک با فشار به داخل سوراخ رانده شود. مواد داخل حفره در مدت زمان لازم عمل‌آوری می‌گردد تا ملات به مقاومت مورد نیاز برسد. بدیهی است اگر آرماتور یا بولت کاشت شده آجدار بوده و محیط سوراخ مضرس شده باشد مقاومت کششی آن رضایت بخش‌تر خواهد بود.

 

کاشت آرماتوراز طریق مهار مکانیکی :

در این روش نیز مانند روش‌های قبلی ابتدا سوراخی به قطر حدود دو میلیمتر بزرگتر از قطر آرماتور در بتن ایجاد می‌گردد، سپس آرماتور را با مهار مکانیکی داخل سوراخ قرار می‌دهند. این آرماتور درانتهای خود دارای پره‌های مخصوصی است که با چرخاندی پیچ بالای آرماتور باز می‌شوند و به جدار سوراخ می‌چسبند. آرماتور آنقدر سفت می‌گردد تا پره‌ها تا جایی که ممکن است به دیوار بچسبند. در این روش نیز طول مهار بسیار کوتاه است. شاید این روش کاشت آرماتور و پیچ برای بارهای دینامیکی مناسب نباشند، چون پره‌ها می‌توانند بتن محیطی خود را خرد نمایند ولی به هر حال در کارهای استاتیکی جزء روش های کاشت بولت و آرماتور بسیار عالی هستند. هر نوع آرماتور مکانیکی بر حسب قطر و مقاومت میلگرد دارای نیروی برشی و کششی مجاز می‌باشد که توسط کارخانه سازنده ارائه می‌گردد.

 

روش کاشت بولت و روش کاشت آرماتور با استفاده از مواد اپوکسی

روش کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مواد پایه اپوکسی، همانند روش کار کاشت با مواد پایه سیمانی است که در آن به جای سیمان از رزین اپوکسی یا چسب کاشت آرماتور و بولت استفاده می‌شود. با توجه به چسبندگی فوق‌العاده زیاد چسب‌های کاشت اپوکسی بتن، بدیهی است که قطر سوراخ و طول مهاری کوچکتر خواهد شد، در نتیجه عملیات سوراخ‌کاری سهل تر می‌گردد. اما قیمت مواد کاشت اپوکسی گرانتر از مواد پایه سیمانی است. چسب‌های کاشت آرماتور اپوکسی قدرت گیرش فوق‌العاده زیادی به سطح بتن و فولاد دارند. بنابراین آنها را نمی‌توان به صورت ترکیب کامل بسته‌بندی و حمل نمود، زیرا به سرعت می‌گیرند و فاسد می‌شوند.

 

نحوه ی کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

یکی از تحولات مثبت و تاثیر گذار در اجرای سازه های بتنی امکان کاشت بولت در بتن است. نیاز به کاشت بولت در بتن به دلایل مختلفی به موجود می آید.کاشت بولت به علت تغییر مشخصات سازه ، کاشت بولت به علت نقایص اجرا، کاشت بولت به علت شرایط بهره برداری ، کاشت بولت به علت تغییرات در نقشه اجرایی ، کاشت بولت به علت راحتی اجرا و … از جمله از دلایل کاشت بولت در بتن می باشند.در عصر جدید انواع مختلفی از چسب های کاشت بولت در بتن توسط شرکت های تولید کننده گوناگون ارائه می شود. این چسب های کاشت بولت دارای ترکیبات شیمیایی و مشخصات مقاومتی و شیمیایی مختلفی است.

در این میان انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد نیز جهت ایجاد اتصال هرچه بهتر بین بتن و آرماتور از اهمیت بسزائی برخوردار است. در بیشتر موارد همچنین اجرای سیستم کاشت باید به صورتی انجام پذیرد که مقاومت کششی بیشتر از مقاومت کششی میلگرد داشته باشد.

کاشت میلگرد در ستون می تواند به منظور امتداد ستون در سازه موجود، اتصال تیر بتنی به ستون، کاشت میلگرد در ستون جهت اجرای شمشیری راه پله، اتصال المان جدید سازه ای به ستون و یا دستیابی به اهداف دیگر صورت می پذیرد. از عوامل تاثیرگذار برای کاشت میلگرد در ستون می توان به حداقل فاصله موجود بین میلگردها و موقعیت قرارگیری تمامی میلگردها داخل خاموت و حفظ کاور بتن و یا پوشش بتنی و یا پوشش بتنی اشاره کرد. کاشت میلگرد در ستون به دلیل محدودیت فضای کاشت از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در صورت به وجود آمدن هر گونه خطای اجرایی می‌تواند عملکرد سازه ای ستون موجود را تحت تاثیر قرار دهد.

 

مراحل و نحوه کاشت میلگرد در بتن

1-سوراخ کاری به وسیله ی دستگاه گرد بر و یا دریل برقی، در محل معین، برابر قطر و عمق معین شده

۲- پاکسازی سوراخ حفر شده به وسیله سیستم های دمنده انجام می شود.

۳- تزریق چسب و ملات اتصال دهنده

۴- نصب آرماتور در محل و نگهداری تا ۲۴ ساعت کاشت میلگرد و انکربولت :  ( مکانیکی یا شیمیایی )

 

 

 کاربردهای نحوه ی  کاشت میلگرد در بتن

–  الحاق اجزا ی سازه‌ای جدید به سازه موجود (تیر-ستون-دیوار برشی و سقف)

– تقویت فونداسیون،تیر و ستون در ساختمان‌های بتنی

– اجرای ژاکت بتنی(Jacketing) به منظور مقاوم سازی ساختمان

– نصب صفحه اتصال(base plate) به‌منظور اجرای تیر و یا ستون جدید

– نصب صفحات فلزی به منظور اجرای نما در ساختمان های بتنی

 

و همچنین کاربردهای غیرسازه ای در نحوه کاشت میلگرد در بتن

–  نصب تجهیزات و آویزهای تاسیساتی به المان های بتنی موجود.