وال پست منقطع

در گذشته برای مقاوم‌سازی و استحکام هرچه بیشتر ساختمان‌ها از روش نبشی کشی استفاده می‌شد. با توجه به اینکه این روش به‌خوبی نمی‌توانست استحکام لازم را در ساختمان‌ها در زمان‌ وقع زلزله و بادهای شدید فراهم کند، مهندسین سازه استفاده از وال پست منقطع (ناودانی منقطع) را جایگزین روش قبلی کردند. برای آشنایی بیشتر با این روش و مزیت‌های آن نسبت به روش‌های سنتی ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

وال پست منقطع

وال پست منقطع چیست؟

وال پست منقطع به یک نوع روش مقاوم‌سازی دیوارهای ساختمان‌ها و سازه‌ها گفته می‌شود. استفاده از وال پست، مقاومت دیوارها را در برابر زلزله، باد، طوفان و سایر آسیب‌های محیطی افزایش می‌دهد و طول عمر آن‌ها را زیاد می‌کند. از طرف دیگر استفاده از این محصول در مقایسه با نبشی کشی‌هایی که در گذشته مورداستفاده قرار می‌گرفت، پروژه‌های ساخت‌وساز را با سرعت بیشتری به اجرا می‌رساند. امروزه استفاده از این سیستم طبق قانون اجباری بوده و وظیفه آن‌ها جلوگیری از تخریب دیوارها است.

همچنین این المان باعث ایجاد وحدت و یکپارچگی در امتداد دیوار خواهد شد و بیشترین موارد کاربرد آن‌ها در سازه‌های فولادی و بتنی است.

لازم به ذکر است که وال پست منقطع درواقع به یک نوع روش اجرای وال پست و یا همان ناودانی منقطع گفته می‌شود. به‌طورکلی سازندگان بعد از اجباری شدن قانون استفاده از وال پست از سه روش برای پیاده‌سازی این ابزار استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:

 

وال پست نبشی

اجرای وال پست به صورت نبشی

در نگاه اول ممکن است که اجرای وال پست به‌صورت نبشی جزو روش‌های ارزان‌قیمت به نظر برسد که دلیل آن عدم استفاده یک‌تکه یا یکپارچه از ناودانی یا همان پروفیل‌های U شکل است.

برخلاف تصور هزینه بالای اجرا، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب اجرای وال پست به‌صورت نبشی به شمار می‌رود. علاوه بر این زمان بالای اجرا و همچنین هزینه بیشتر در زمان خرید نیز ازجمله معایب دیگر این روش محسوب می‌شود.

این روش منسوخ شده است.

 

وال پست کناری

اجرای وال پست به‌وسیله ناودانی

اجرای وال پست به‌صورت ناودانی یکی دیگر از روش‌های استفاده از این ابزار جهت افزایش مقاومت و استحکام دیوار ساختمان‌ها به شمار می‌رود.

در این روش ناودانی‌ها به‌صورت یک‌تکه مورداستفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل اجرای آن بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از روش قبلی هست اما به دلیل افزایش قیمت ورق، پیاده‌سازی این روش نیاز به هزینه زیادی دارد.

 

وال پست منقطع

اجرای وال پست منقطع

اجرای وال پست به‌صورت منقطع یکی از بهترین، کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین روش‌های پیاده‌سازی وال پست به شمار می‌رود. در این نوع از وال پست‌ها برخلاف روش وال پست نبشی نیازی به استفاده از قطعات سنگین و جوشکاری‌های سنگین وجود ندارد.

یک‌تکه نبودن وال پست در این روش، سبب افزایش ایمنی ساختمان خواهد شد. علاوه بر این ازنظر اقتصادی استفاده از وال پست منقطع تا 50 درصد هزینه‌ها را نسبت به روش‌های قبلی کاهش می‌دهد.

 

ویژگی وال پست منقطع و نحوه خرید آن

قبل از اینکه شما را با نحوه اجرای ناودانی منقطع آشنا کنیم، بهتر است که کمی به بررسی بیشتر ویژگی‌های این محصول بپردازیم.

وال پست منقطع از جنس فولاد با ضخامت ۲ میلی‌متر بوده و در عرض‌های 10.5 و 15 سانتیمتر موجود هست. وال پست منقطع (براکت) با اتصال دیوارهای داخلی و خارجی به ستون‌ها و سقف استحکام ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد.

اگر به دنبال خرید وال پست منقطع در انواع باکیفیت و دارای استاندارد هستید، می‌توانید از محصولات مجموعه پوکا سازه، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات مقاوم‌سازی دیوار ازجمله وال پست‌های آماده، وال پست منقطع، میلگرد بستر و سایر تجهیزات تسلیم بستر استفاده کنید.

ناودانی منقطع تولیدی مجموعه پوکا سازه با ورق ۲ میلی‌متر پانچ شده با بال ۷ سانتیمتر به‌صورت ورق سیاه، رنگ شده و گالوانیزه مطابق آییننامه قابل‌ارائه هست .

 

نحوه اجرای ناودانی منقطع

لازم به ذکر است که مهندس محاسب در هر پروژه وظیفه اصلی محاسبه تعداد وال پست‌های مورداستفاده در هر سازه را بر عهده دارد. اما اگر بخواهیم با توجه به آیین‌نامه‌های موجود تا حدودی شما را با نحوه اجرا و پیاده‌سازی این عضو ساختمان آشنا کنیم، باید بگوییم که برای اجرای ناودانی منقطع باید استانداردهای زیر رعایت شود:

1. استفاده از وال پست منقطع 40 سانتی و یا یک‌تکه برای دیوارهای زیر 3.5 متری

2. استفاده از فوم و یا پشم سنگ جهت ایجاد یک ‌فاصله مابین بلوک چینی و وال پست به‌منظور ایجاد فضا برای سهولت حرکت در داخل صفحه وال پست

3. اجرای وال پست‌های منقطع در فاصله حداقل پنج سانتی‌متری از کف و عدم اتصال آن‌ها به کف و سقف سازه

در زمان اجرای وال پست‌های کناری و میانی به منظور اتصال دیوار به عضو قائم سازه‌ای، استفاده از اتصال کشویی در محل تماس است. اما در اجرای وال پست منقطع این گونه نیست و وال پست‌ها با فواصل مشخص به دیوار، تیر و یا ستون متصل و یک ورق عایق حرارتی 3 سانتی‌متری نیز در میان وال پست و دیوار قرار می‌گیرد.

 

اجرای وال پست

استفاده از ناودانی منقطع برای اتصال دیوار به زیر سقف

در صنعت ساخت‌وساز برای متصل کردن دیوار به زیر سقف باید از ناودانی به‌منظور عدم اتصال مستقیم دیوار به سقف استفاده شود‌.

وضعیت قرارگیری دیوار بین ستون، دیوار و یا وادار تعیین‌کننده انتخاب نوع اتصال است‌.

فاصله بین بالای دیوار تا زیر سقف باید حداقل برابر با 25 میلی‌متر و حداکثر خیز درازمدت سقف در امتداد دیوار باشد. در این حالت لبه بالایی دیوار را می‌توان به‌راحتی به‌وسیله وال پست منقطع به سقف سازه مهار نمود.
علاوه بر این بالای دیوار تا زیر سقف باید به‌اندازه‌ای فاصله داشته باشد تا سبب خیز آزادانه تیر شود و هیچ‌گونه اتصالی بین تیر و دیوار وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که به‌هیچ‌عنوان نباید ناودانی منقطع را به دیوار و یا واردار میخ، جوش و یا پیچ کرد. این اتصال سبب می‌شود تا دیوار به‌صورت آزادانه در درون صفحه حرکت کند.

 

نکات موردتوجه در زمان اجرای ناودانی منقطع

با توجه به اینکه اجرای وال پست، سبب سفت‌کاری و افزایش مقاومت ساختمان می‌شود، توجه به نحوه صحیح و اصولی اجرای آن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ازاین‌رو مهندس ناظر در زمان اجرای این‌گونه پروژه‌ها باید به موارد زیر توجه کند:
نظارت دقیق بر اجرای وال پست
استفاده از ورق باکیفیت
در نظر گرفتن پیامدها و خطرات حقوقی عدم اجرای وال پست
استفاده از وال پست در دور چینی بام

قیمت وال پست منقطع

مهم‌ترین عواملی که بر قیمت تمام‌شده ناودانی منقطع تأثیرگذار است؛ عبارت‌اند از:
• جنس متریال
• قیمت آهن
• بزرگی پروژه

با توجه به اینکه قیمت وال پست منقطع به عوامل متعددی بستگی دارد، به همین دلیل نمی‌توان قیمت واحدی را برای آن در ارائه داد. اما همان‌طور که گفتیم خوشبختانه ناودانی منقطع به دلیل سایز و وزن پایین از قیمت تمام‌شده پایینی برخوردار است.

با توجه به مطالب گفته‌شده، عدم استفاده از ناودانی‌های منقطع در ساخت‌وسازها ممکن است سبب بروز حوادث بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیری شود. ازاین‌رو اجرای وال پست مطابق با پیوست ششم آیین نامه 2800 از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل، قیمت ناودانی منقطع هرچقدر هم باشد، فعالان حوزه ساخت‌وساز باید در خرید و استفاده از آن مصمم باشند.