هرآنچه باید درباره ی بتن مگر(بتن سبک) بدانید!

اجرای بتن مگر

بتن، شالوده اصلی و پایه هر ساختمانی را تشکیل می‌دهد. پس بسیار مهم می­‌باشد، در واقع بتن را باید هچون استخوان بندی انسان تصور کرد.

بتن مگر از جمله بتن های حوزه ساختمان سازی است که با نام های دیگری مانند بتن سبک، بتن رگلاژ و بتن نظافت نیز شناخته می شود که داخل

آن میلگرد وجود ندارد و میزان سیمان آن کم است. در واقع مواد تشکیل دهنده آن شامل: سیمان، شن، ماسه و آب است.

میزان سیمان بکار رفته در آن 150کیلوگرم در متر مکعب است.

کاربرد بتن مگر اینگونه است: ایجاد شرایط مناسب برای اجرای بتن ریزی فونداسیون ها به وسیله یک لایه به ضخامت 10سانتی متر از بتن مگر.

  • بتن مگر به دو دلیل استفاده می‌شود‌:

  1. برای جلو‌گیری از تماس مستقیم بتن اصلی فونداسیون با خاک، جلوگیری از آبکش شدن
  2. برای رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی، تراز
  • خواص بتن مگر:

  1. جلوگیری از جذب آب بتن توسط خاک
  2. ایجاد بستر مناسب برای قالب بندی
  3. ایجاد سطحی یکنواخت و مسطح برای بتن ریزی و فونداسیون
  4. افزایش کیفیت بتن پی
  5. جلوگیری از پوک شدن بتن فونداسیون بر اثر جذب سریع آب موجود در آن توسط خاک
  6. پر کردن فضاهای خالی موجود در پی
  7. مستحکم سازی بستری که استحکام کافی برای شروع عملیات را ندارد
  8. جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات موذی به فونداسیون
  9. کم کردن خطر آلوده شدن بتن سازه‌اى هنگام انجام عمليات بتن ريزى
  10. برطرف کردن نیاز به استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و لایه‌های عایق
  • بتن مگر در کجا استفاده می شود؟

بتن­ مگر یک پدیده نو ظهور و البته کارساز است که خیال مهندسین را بابت، ­­تراز کردن فونداسیون، تضمین استحکام برای ساخت و ساز در زمین­‌های که خیلی حرفی در زمینه مقاومت ندارند را آسوده کرده است و درست مانند یک ورود ممنوع در برابر هرگونه حشرات موذی به فونداسیون، عمل می‌­کند. یکی دیگر از جاهایی که بتن­ مگر ظاهر شده و اتفاقات مفیدی را رقم می‌­زند، زمانی است که نیاز به خاکبرداری بیش از حد برای تراز کردن کف و پی و پرکردن فضای خالی می­‌باشد که در این زمینه می‌توان حساب ویژه ‌ای را روی بتن مگر باز کرد.

جاده و راه­ ها هم از خدمات بتن­ مگر بی‌­نصیب نمانده‌­اند و این ماده در مقام یک “زیراساس” در پایین‌­ترین لایه ظاهر خواهد شد که نتیجه‌­اش چیزی جز استحکام قابل قبول جاده در برابر قدرت وسایل سنگین نقلیه، نخواهد بود.

 

اجرای بتن مگر
بتن مگر

 

  • نحوه اجرای بتن مگر

ساخت و اجرای این بتن به دقت بالایی نیاز دارد زیرا این بتن در حکم مهر موم اولیه بتن به بافت زیرین یعنی خاک استفاده می شود. معمولا پس از اتمام عملیات پی کنی یک پروژه، با محاسبه مساحت مورد نظر به میزان کافی، بتن مگر ساخته می‌شود تا به صورت غیر مسلح (بتن بدون میلگرد) روی سطح خاک ریخته شود. البته از آنجاییکه اجرای بتن مگر مرحله نخست پی‌ریزی می باشد، بهتر است تحت شرایط خاص و با نظارت مهندس‌های پروژه انجام پذیرد.

با کمک مهندسان پروژه در هنگام اختلاط بتن مگر با کمک روان کننده ها می توان به بتنی با کیفیت مطلوب دست یافت که مانند مایع روان شده و بسیار راحت و روان بر روی بستر بکر پروژه قرار می گیرد. نکته مهم اینجاست که خاک پی باید به اندازه ای مرطوب باشد که آب بتن را جذب نکند و در ادامه، بتن ريخته شده بايد كاملاً متراكم شده و سطح بالايى آن با استفاده از شمشه و تراز و يا شيلنگ تراز، كاملاً تراز شده و ماله‌كشى با استفاده از تخته ماله به صورت صاف و يكنواخت انجام شود. آخرین مرحله در اجرای این بتن، عمل آوری بتن است.

  • نکات اجرایی

همواره بتن مگر از هر طرف حداقل 10سانتی متر از ابعاد شناژها و فونداسیون ها بزرگتر می باشد و همچنین ابعاد سنگ چین نیز حداقل 10سانتی متر از ابعاد بتن مگر بزرگتر می باشد.

در صورتیکه بتن مگر و سنگ چین در مجاورت پلاک همسایه باشد فونداسیون، بتن مگر و سنگ چین در یک امتداد قرار می گیرند.

اجرای این بتن باید بلافاصله پس از عملیات گودبرداری انجام گیرد تا خاک بستر متورم و هوازده نشود. نکته مهم دیگر اینکه قبل از اجرای بتن خاک بستر باید مرطوب شود تا آب بتن جذب خاک نگردد و بتن پوک نشود.

این نوع بتن معمولا توسط دستگاه بتونیر کوچک ساخته می شود. این نکته مهم است که حداقل دو دقیقه پس از اضافه کردن آب به بتن دستگاه، مواد کاملا با هم مخلوط شوند و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

در زمان ريختن بتن، دقت شود كه ارتفاع بتن مگر در هر نقطه كمتر از ۵ سانتیمتر نباشد.

پس از اتمام بتن ریزی باتوجه به دمای هوا حدود 12ساعت سطح آن باید مرطوب نگه داشته شود.