هاشور زدن در اتوکد چیست و چه کاربردی دارد؟

هاشور زدن

هاشور زدن در اتوکد یکی از قابلیت‌های کاربردی این نرم افزار برای بهبود جلوه بصری و خوانایی ترسیمات است. AutoCAD، الگوهای متنوع و تنظیمات متعددی را برای هاشور زدن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم افزار، امکان سفارشی‌سازی و ساخت هاشور با استفاده از روش‌های مختلف را نیز فراهم کرده است. در این مقاله، مراحل کلی هاشور زدن در اتوکد را به صورت گام به گام و تصویری آموزش خواهیم داد. علاوه بر این، نحوه نصب هاشورهای بیشتر و ساخت الگوی هاشور به روش ایجاد بلوک را نیز توضیح می‌دهیم.

نکته: پیش از ادامه دادن این مطلب، لازم است اشاره کنیم که در این آموزش از AutoCAD 2016 استفاده شده است.

«هاشور زدن» (Hatching)، یکی از تکنیک‌های طراحی است که به منظور ایجاد جلوه‌های بصری و خارج کردن ترسیمات از حالت ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک معمولا توسط رسم خطوط موازی با ضخامت و فاصله‌داری مشخص انجام می‌شود. هاشور زدن، از قابلیت‌هایی است که در نرم افزارهای طراحی کاربرد دارد. البته در این نرم افزار، الگوی هاشور می‌تواند به صورت خطوط موازی، سطوح توپر یا هر الگوی دیگری باشد. استفاده از هاشور، علاوه بر بهبود جلوه‌های بصری طرح‌ها، تشخیص المان‌های مختلف را ساده‌تر می‌کند و خوانایی ترسیمات فنی را بالا می‌برد.

هاشور زدن در اتوکد چگونه انجام می‌شود؟

هاشور زدن در اتوکد با کلیک بر روی ابزار «Hatch» در پنل «Draw» از زبانه «Home» یا تایپ دستور HATCH در نوار خط فرمان و فشردن کلید Enter انجام می‌شود. تنظیمات متعددی برای اعمال الگوی هاشور و سفارشی سازی آن وجود دارد که ادامه به معرفی کامل آن‌ها می‌پردازیم.