نکات مهمی که در اجرای زیرسازی سقف باید بدانیم!

  • حال ممکن است این سوال پیش بیاید که فاصله جک‌ها چقدر است؟!

فاصله جک‌ها بسته به اینکه زیر چه المانی قرار می‌گیرند یا میزان بار تیر و سقف، متغیر است. اما معمولا فاصله بین جک‌ها به شرح زیر است:

فاصله جک‌ها زیر تیر: حدود 80 سانتی‌متر

فاصله جک‌ها زیر تیرچه‌های پیش ساخته: حدود 1.2 متر

فاصله جک‌ها زیر تیرچه‌های پیش تنیده: حدود 3 متر

فاصله جک‌ها زیر سقف: بین 1 تا 1.2 متر

 

 

 

 

  • جهت تثبیت جک‌ها، نباید زیر جک‌ها آجر قرار داد زیرا ممکن است در اثر فشار، آجرها خرد شوند و باعث شکم دادن سقف گردد.
  • قبل از بتن ریزی سقف، جهت اطمینان از محکم بودن جک‌ها چند ضربه به آن‌ها زده شود. در صورتی که جک محکم نباشد، ممکن است در هنگام بتن ریزی، قالب‌ در رود و ادامه کار مختل شود.
  • با توجه به ارتفاع سقف از دو نوع پایه‌ اطمینان برای زیرسازی استفاده می‌شود.

 

1) جک‌های صلیبی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، برای سقف‌هایی حداکثر تا 3.5 متر مناسب هستند.

 

 

2) برای سقف‌هایی که ارتفاعی بیش از 3.5 متر دارند، باید از اسکافلد استفاده کرد.

 

 

 

زیرسازی و قالب بندی سقف و تیر در نشریه 94

طبق نشریه شماره ۹۴ سازمان برنامه و بودجه با عنوان ” تیرچه‌های پیش‌ساخته خرپایی”، در اجرا، جمع کردن شمع‌ها و قالب‌های سقف باید به نکات زیر توجه کرد:

  • در صورتی که جک‌ها روی زمین قرار دارند، اگر خاک دستی بوده یا مرطوب باشد، احتمال نشست آن وجود دارد. به طور کلی اگر زمین سست باشد، باید با افزایش سطح تکیه‌گاه‌ها و جلوگیری از مرطوب شدن زمین از نشست آن جلوگیری کرد.

این حالت معمولا برای قالب بندی سقف طبقه اول که پی نواری دارد، پیش می‌آید. در بین نوارهای فونداسیون خاک ریخته شده و کوبیده می‌شود. سپس جک‌ها روی این خاک قرار می‌گیرند.

  • وزن زیرسازی و وزن سقفی که قرار است احداث شود، سربار سقف زیرین محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید عمر بتن سقف زیرین جهت داشتن مقاومت لازم در برابر این وزن بررسی شود و در صورت نیاز تقویت گردد.

در غیر این صورت سقف زیرین تحمل این بار را نداشته و در اجرا مشکلاتی به وجود می‌آید.

به همین دلیل توصیه می‌شود از پیمانکار قالب بندی استفاده کنید که به اندازه دو سقف جک و تجهیزات داشته باشد و همیشه دو سقف متوالی جک و پایه اطمینان داشته باشد.

  • پیش از جمع‌آوری تکیه‌گاه‌ها (جک‌ها) ابتدا باید بررسی شود که سقف مورد نظر تحمل زیرسازی سقف بعدی و وزن سقف بالاتر را دارد یا خیر؟! یعنی بتن به مقاومت مناسب جهت تحمل بارها رسیده است یا خیر!