نکات لازم برای مراقبت از بتن فونداسیون پس از اجرا

ستون بتنی

بتن‌ریزی را کامل کنید. بگذارید بتن خشک شود. قالب‌ها را پس از خشک شدن کامل بتن بردارید. این حداقل 24 ساعت طول خواهد کشید. بتن را مرطوب نگه‌دارید تا در صورت گرم بودن هوا، از ترک‌خوردگی جلوگیری شود. آن را حداقل دو بار در روز با شلنگ خیس کنید، اگر هوا بسیار گرم باشد، سه بار آن را خیس کنید. اگر هوا بارانی است روی فونداسیون را بپوشانید. باران می‌تواند باعث فرورفتگی در بتن و درنتیجه باعث ناهمواری فونداسیون شما می‌شود. همچنین اگر دما در شب به زیر صفر می‌رسد، باید با پوشاندن عایق دور بتن، از یخ زدن آن جلوگیری کرد.

انواع قالب بندی در اجرای فونداسیون

 

اجرای ستون بتنی ساختمان

در پروژه‌های اجرای ساختمان ستون‌ها بار ساختمان را تحمل می‌کنند و ازاین‌رو حیاتی هستند. تراز كردن آن‌ها برای عمودی بودن مهم است تا بار به‌درستی منتقل شود. قالب‌بندی ستون باید آن‌قدر محکم باشد که فشار بتن را بگیرد و در هنگام بتن‌ریزی در موقعیت خود پایدار بماند. لازم به ذکر است که اجرای ستون بتنی به دو شیوه دستی و ماشینی صورت می‌گیرد اما نسبت اختلاط آن و انجام عملیات ویبره باید رعایت شود.

اجرای ستون

 

برخی از دستورالعمل‌های مربوط به قالب‌بندی در روند اجرای ساختمان

  • قالب‌های ستون‌ها از تخته سه لا یا ورق‌های فلزی ساخته‌شده و با مواد سخت‌کننده مناسب ساخته‌شده است. باید یک لایه‌نازک از روغن یا گریس بر روی سطح داخلی قالب‌ها اعمال شود تا پس از سخت شدن بتن، قالب ستون برداشته شود.
  • قالب باید به‌طور مناسب با عمود بودن و یا زاویه ستون مطابقت داشته باشد. برای اطمینان از صحت ابعاد و بالا بردن کیفیت اجرای ساختمان این مورد حتماً بررسی شود.

قالب بندی دیوار دوطرفه - مقالات

 

  •  قالب قبل از ریختن بتن باید کاملاً با دیرک مهار شود تا در هنگام بتن‌ریزی به‌صورت افقی یا عمودی حرکت نکند. شکاف‌های نزدیک اتصالات قالب‌ها باید با گچ یا یک‌تکه چوب مهار شود تا از نشت دوغاب جلوگیری شود.
  • با تثبیت قالب‌های پوششی حدود 40 میلی‌متری، فضای مناسبی در قسمت داخلی قالب‌ها و آرماتور فراهم شود.
  • ترجیح داده می‌شود قالب‌ها پس از 24 ساعت برداشته شوند. اگر در روند اجرای ساختمان لازم باشد زودتر برداشته شوند، نباید این زمان کمتر از شانزده ساعت باشد.
  • برداشتن قالب‌ها باید به‌آرامی و بدون حرکت تند انجام شود تا لبه‌های ستون آسیب نبیند.
  • باید در محکم بستن قالب‌های ستون دقت شود تا از حرکت آن‌ها در هنگام بتن‌ریزی جلوگیری شود.
  • برای اطمینان از دقت بالا بردن کیفیت اجرای ساختمان، ابعاد قالب‌ها موردبررسی قرار گیرند.