نصب بهترین سقف برای اسکلت فلزی

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که انواع سقف اسکلت فولادی کدام است؟ اصلا بهترین سقف برای اسکلت فلزی کدام است؟

در پاسخ باید بگوییم که در ساخت اسکلت فلزی، استفاده از سقف‌های عرشه فولادی و کامپوزیت بسیار متداول است اما این که بگوییم کدام سقف از همه بهتر خواهد بود، باید شرایط آن سازه را بررسی کرده، سپس بهترین و مناسب‌ترین سقف را انتخاب کنیم.

 

حالا برویم سراغ انواع سقف‌های اسکلت فلزی :

 

• سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی از ورق‌های فولادی‌ای که برای جلوگیری از زنگ زدگی در برابر رطوبت بتن، گالوانیزه شده‌اند ساخته می‌شود.

عموما هدف استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت و طراحی سقف‌های عرشه فولادی کاهش لرزش و افزایش مقاومت کلی سازه در برابر بارهای وارد شده است.

 

جزئیات سقف عرشه ی فولادی - شركت ساختمانی عرش پایه برنا

 

 

• سقف کامپوزیت

همانطور که گفتیم سقف کامپوزیت یکی از روش‌های متداول و مناسب برای اجرای سقف اسکلت فلزی است.

این نوع از سقف‌ها به خاطر عملکرد مرکب و هم زمان فولاد و بتن، در تحمل نیروهای وارده مقاوم بوده و به همین دلیل با نام سقف مرکب نیز معروف هستند.

 

سقف کامپوزیت چیست؟ سقف عرشه فولادی یا سقف کامپوزیت؟ - شركت ساختمانی آسمان خراش

 

 

• سقف کرومیت

به طور کلی سقف کرومیت از لحاظ عملکرد مانند تیرچه بلوک معمولی بوده و تنها تفاوت آن در این است که پاشنه تیرچه‌ها در سقف کرومیت فلزی و در سقف تیرچه بلوک از بتن در ساختار آن استفاده می‌شود.

نحوه‌ی اجرای این سقف شباهت زیادی به همان سقف‌های تیرچه بلوک دارد و از لحاظ کلی تفاوت چندانی بین این دو سقف نیست و به طور معمول هم کاربرد اجرای آن‌ها در ساختمان‌های ۳-۴ طبقه تا حدودا ۹ طبقه است.

 

چرا نباید از سقف تیرچه کرومیت در سازه‌های بتنی استفاده کرد | تیرچه پایدار

 

 

• سقف روفیکس

سقف روفیکس در واقع همان سقف کامپوزیت بوده که در اجرای آن به جای تخته یا ورق، از نوعی صفحه فلزی مشبک به نام روفیکس که همان عملکرد یک قالب را دارد، استفاده می‌شود.

پس روفیکس نوعی دال مرکب بتنی به شمار می‌رود. نکته قابل توجه در اجرای این نوع سقف این است که نیازی به جک و شمع نبوده و می‌توان به طور هم‌ زمان بتن ریزی طبقات را انجام داد.

 

 

تنها تولید کننده و مجری تخصصی قالب سقف روفیکس | اجرای سقف روفیکس

 

• سقف طاق ضربی

سقف‌ طاق ضربی یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین سقف‌هایی است که می‌توان در اجرای سقف اسکلت فلزی از آن استفاده کرد.

سقف طاق ضربی اجرا شده در اسکلت‌های فولادی برای پوشاندن تراز کف طبقات و در بناهای تاریخی و فرهنگی بیشتر جنبه زیبایی و معماری دارد. این در حالی است که عملکرد سقف در هر دو یکسان است.

برای مثال در اجرای بناهای تاریخی معمولا این سقف، طاق بیشتری داشته و فاصله دهانه‌ها هم از یکدیگر زیاد است اما در اسکلت‌های فولادی رایج، معمولا بین تیرهایی با دهانه 70 سانتی متر تا یک متر اجرا می‌شود.

دقت داشته باشید که سقف طاق ضربی به دلیل وجود قوسی که به آن طاق می‌گوییم توانایی تحمل بارهای قائم وارد بر خود را دارد اما در تحمل بارهای جانبی خیلی کارآمد نیست.

 

سقف طاق ضربی مراحل و نحوه اجرای آن | مزیت ها و معایب آن | با ما تا بام

 

• سقف تیرچه بلوک

حتما اسم سقف تیرچه بلوک را شنیده‌اید.

این سقف به دلیل سهولت در اجرا، سرعت کار بالا و هزینه اجرای پایین نسبت به اجرای سایر انواع سقف‌ها، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما به طور کلی این سقف برای اجرای اسکلت فلزی مناسب نبوده و بهتر است از سقف‌های عرشه فولادی یا کامپوزیت در این نوع اسکلت‌ها استفاده گردد.

 

سقف عرشه ی فولادی یا سقف تیرچه بلوک - شركت ساختمانی عرش پایه برنا