نحوه قطع بتن در فونداسیون

برای قطع بتن در فونداسیون از رابیتس یا توری مرغی استفاده می‌کنند. توری مرغی به دلیل اینکه چشمه‌های بزرگ‌تری داشته و مقاومت کمتری دارد، بهتر است استفاده نشود.

اگر از دو لایه رابیتس روی هم استفاده کنیم، چشمه‌های کوچک‌تری تولید شده و عملکرد بهتری جهت کنترل مخلوط بتنی خواهد داشت.

 

 

 

 

زمان بتن‌ریزی مقداری از شیره مخلوط بتنی از چشمه‌های رابیتس خارج می‌شود که این امر باعث مضرس شدن سطح می‌گردد.

زمانی که بتن‌ریزی بعدی انجام می‌شود، مخلوط بتنی تازه درگیری و پیوستگی بهتری با سطح مضرس شده لایه قبلی خواهد داشت و عملکرد بهتری در برش دارند.

به این نکته توجه داشته باشید که رابیتس باید به صورت عمودی قرار بگیرد، در صورتی که قطع بتن به صورت مایل باشد، ترک برشی ایجاد خواهد شد.

 

 

حال سوالی که پیش می‌آید این است که پس از گیرش بتن رابیتس‌ها کنده شوند یا نه؟!

رابیتس‌ها گالوانیزه هستند و زنگ نمی‌زنند. وجود رابیتس باعث افزایش مقاومت مقطع شده و همچنین میزان درگیری دو لایه بتن را افزایش می‌دهد. اما از آنجایی که نمی‌توان به کیفیت و مرغوبیت رابیتس‌ها اعتماد کرد، بهتر است مکان‌هایی که امکان کندن رابیتس وجود دارد، مانند دال‌ها، کنده شوند.

در صورتی که رابیتس کیفیت خوبی نداشته باشد، زنگ می‌زند و این زنگ‌زدگی را به آرماتورهای اصلی انتقال می‌دهد. زنگ زدن آرماتورها باعث افزایش حجم آن‌ها شده و بتن ترک می‌خورد.

جهت افزایش مقاومت برشی در قسمت درز بین دو لایه می‌توان از آرماتورهایی عمود بر سطح نیز استفاده کرد. قسمتی از این آرماتور در بتن قبلی و قسمت دیگر در مخلوط بتنی تازه قرار می‌گیرد.

 

 

قطع بتن در فونداسیون