نحوه تولید و اجرای فوم بتن چگونه است؟

تولید و اجرای فوم بتن دارای مراحل بسیار ساده‌ای است. به این منظور، ابتدا باید تجهیزات مورد نیاز برای تولید این نوع بتن را تهیه و آن‌ها را در مسیر پمپ بتن نصب کرد. تجهیزات تولید و اجرای فوم بتن معمولا عبارت هستند از:

 

  • میکسر
  • پمپ
  • مولد فوم
  • مخزن آب و فوم
  • کمپرسور هوا
  • تزریق‌کننده فوم

 

 

 

تولید فوم بتن، طی فرآیند حل مواد فعال سطحی در آب، عبور محلول از دستگاه مولد فوم، ایجاد فوم پایدار و انتقال آن به درون ملات یا دوغاب سیمانی انجام می‌شود. به طور کلی، تولید فوم بتن با استفاده از تولید همزمان فوم یا توسط فوم آماده صورت می‌گیرد. در ادامه، به معرفی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

 

تولید فوم بتن توسط روش ساخت همزمان چگونه انجام می‌شود؟

در روش ساخت همزمان، ابتدا مواد اصلی شامل سیمان و خاکستر بادی یا ماسه درون یک محفظه ریخته می‌شوند. این محفظه، به منظور مخلوط کردن همزمان مواد با فوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیند مخلوط کردن، نیازمند دقت و کنترل بالا است. این روش را می‌توان به صورت مرطوب و خشک اجرا کرد.

 

 

 

 

روش مرطوب ساخت همزمان فوم بتن

در روش مرطوب، از موادی با رطوبت ذاتی بیشتر استفاده می‌شود. در این روش، مخلوط کردن مواد اصلی و فوم به کمک چند میکسر ثابت صورت می‌گیرد. حجم مواد خروجی در این روش به چگالی فوم بتن بستگی دارد. به عنوان مثال، با استفاده از ۸ متر مکعب مواد اولیه می‌توان 35 مترمکعب فوم بتن با چگالی 500 کیلوگرم بر متر مکعب تولید کرد. چگالی مخلوط معمولا توسط یک چگالی‌سنج تعبیه‌شده بر روی میکسر، به طور مداوم اندازه‌گیری می‌شود.

 

روش خشک ساخت همزمان فوم بتن

در روش خشک، مواد خشک به سیلوهای موجود در کارخانه منتقل و توسط میکسرها مخلوط می‌شوند. سپس، با انتقال مواد اولیه مخلوط شده به محفظه اختلاط، فوم را به ترکیب اضافه و تمام مواد را با هم مخلوط می‌کنند.

 

تولید فوم بتن توسط روش کف آماده چگونه انجام می‌شود؟

در روش ساخت فوم بتن با استفاده کف آماده، تراک میکسر مواد اولیه را به محل پروژه انتقال می‌دهد. سپس، فوم آماده در حین چرخش میکسر به درون مخلوط اضافه می‌شود. این روش، برای تولید مقادیر کم بتن در پروژه‌های کوچک نظیر دوغاب‌ریزی یا پرکردن ترانشه مناسب است. در این روش، پس از تشکیل فوم، آن را با ملات سیمانی (نسب آب به سیمان 0.4 تا 0.6) ترکیب می‌کنند. اگر میزان رطوبت ملات بالا باشد، حباب‌های فوم ناپایدار می‌شوند. در صورت پایین بودن رطوبت ملات نیز، ترکیب کردن فوم آماده با مواد اولیه درون تراک میکسر دشوار خواهد بود.

 

 

 

 

کنترل چگالی و میزان هوا در هنگام استفاده از کف آماده دشوار است. به همین دلیل، معمولا بازه‌ای به عنوان حداقل و حداکثر مقاومت تسلیم قابل قبول برای بتن‌های ساخته‌شده با این روش در نظر گرفته می‌شود. بتن در این روش می‌تواند دارای چگالی 300 تا 1200 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. میزان هوای درون فوم بسته به چگالی مورد نظر، بین 20 تا 60 درصد است.