میلگرد جمع شدگی و حرارتی

برای مقابله با تنش‌های حرارتی در بتن درجا، میلگردهای جمع شدگی و حرارتی در دو جهت عمود برهم در قسمت بالای سقف (حدود ۲ سانتی‌متر پایین تر از سطح بالایی بتن) نصب می‌شوند.

در نشریه شماره ۹۴ حداقل قطر میلگرد جمع شدگی و حرارتی برای فولاد نرم ۵ میلی‌متر و برای فولادهای نیم سخت و سخت ۴ میلی‌متر توصیه شده است.

هم‌چنین حداقل سطح مقطع این میلگردها در امتداد تیرچه‌ها 1.25 در هزار سطح مقطع دال بالایی (معمولا به ضخامت ۵ سانتی‌متر) و در جهت عمود بر امتداد تیرچه‌ها 1.75 در هزار سطح مقطع دال بالایی تعیین شده است.

به طور مثال 1.25 در هزار یعنی 1.25 تقسیم بر 1000 که 0.00125 می‌شود. حال اگر ضخامت دال بتنی را 5 سانتی متر و طول آن را 1 متر در نظر بگیریم، به سطح مقطعی حدود 0.625 سانتی مترمربع نیاز داریم. با فرض استفاده از 5 آرماتور در طول یک متر حداقل به آرماتور با قطر 4 میلی متر نیاز است.

فاصله بین دو میلگرد جمع‌شدگی و حرارتی متوالی نباید از ۲۵ سانتی‌متر تجاوز کند.

از میلگرد بالای تیرچه‌ها در صورتی که داخل دال بالایی قرار گرفته باشد، می‌توان به عنوان میلگرد جمع شدگی و حرارتی استفاده کرد.

با وجود طرح تیرچه‌ها با فرض تکیه گاه ساده، لازم است فولادی معادل ۰.۱۵ برابر سطح مقطع فولاد کششی وسط دهانه، روی تکیه گاه اضافه گردد.

این میلگردها حداقل تا فاصله یک پنجم دهانه آزاد از تکیه گاه به طرف داخل دهانه ادامه می‌یابند.

 

4. بتن پوششی

بتن پوششی به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده سقف، پس از جاگذاری تیرچه و بلوک، ریخته می‌شود و پس از به دست آوردن مقاومت کافی،  مقطع مرکب T شکلی را تشکیل می‌دهد.

تاب فشاری بتن پوششی، مطابق روش درج شده در فصل چهارم نشریه شماره ۹۴، محاسبه و تعیین می‌شود. میلگردهای ادکا و ممان منفی نیز جزء سقف تیرچه و بلوک هستند.

دانلود نشریه ۹۴