معرفی نرم افزار پرکاربرد اتوکد

لوگو اتوکد

اتوکد در دسامبر ۱۹۸۲ ایجاد شد، یک نرم افزار ترسیم فنی چند رشته ای به صورت دو بعدی و همچنین سه بعدی است. در سال ۱۹۹۲ ، اتوکد برای سیستم عامل Mac و سپس برای ویندوز در سال ۱۹۹۴ توسعه یافت. ناشر آن، Autodesk، توسعه دهنده این نرم افزار، آن را به ابزاری محبوب در دفاتر طراحی و مهندسی در سراسر جهان تبدیل کرده است زیرا ابزارها و ویژگی های زیادی را ارائه می دهد. اتوکد هر ساله به روز می شود تا ویژگی های بیشتر و تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. از سال ۲۰۰۴ ، Autodesk هر ساله نسخه جدیدی از نرم افزار خود را راه اندازی می کند.

اتوکد

در گذشته، تنها روشی که یک طراح یا معمار می‌توانست به ایده‌ها و طرح‌های خود جان ببخشد، ترسیم دستی آن‌ها بود. با ظهور و پیشرفت کامپیوترها، قلم و کاغذ جای خود را به نرم افزارهای طراحی دادند. استفاده از قابلیت‌های متعدد این نرم افزارها و ابزارهای متنوع آن‌ها، ترسیم ایده‌های ساده تا پیچیده را بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر کرد. «اتوکد» (AutoCAD) یکی از نرم افزارهای طراحی است که بسیاری از کاربران کامپیوتر در حوزه‌های مختلف با نام آن آشنا هستند. این نرم افزار از محبوبیت و جایگاه خاصی در میان مهندسان و طراحان برخوردار است.

«اتوکد» (AutoCAD)، یک نرم افزار «طراحی به کمک رایانه» (Computer-Aided Design) یا به اختصار «کَد» (CAD) است. نرم افزارهای CAD با استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های پردازشی کامپیوتر، ترسیم، ویرایش، تحلیل و بهینه‌سازی طرح‌های مختلف را با سرعت و بهره‌وری بیشتر انجام می‌دهند. اتوکد نرم افزاری است که معمولا به منظور ترسیم و ویرایش نقشه‌ها و طرح‌های دو بعدی و سه بعدی در حوزه‌های معماری، عمران، مکانیک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری آسان، سرعت بالای ترسیم و دقت فوق‌العاده از دلایل اصلی محبوبیت این نرم افزار در حوزه‌های یاد شده است.

 

اتوکد

 

  • اتوکد مخفف چیست

شاید برای شما هم سوال شده باشد که اتوکد مخفف چیست ؟ خوب است بدانید که وجود عبارت CAD در نام این نرم افزار مخففی از عبارت Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک نرم افزار است. البته در منابع مختلف دیگر CAD را بعنوان کلمه اختصاری عبارت  Computer Aided Drafting و به معنای ترسیم فنی به کمک نرم افزار نیز معرفی کرده اند. در واقع ویژگی Drafting  که معادل اصطلاح Technical Drawing است به کاربران امکان می دهد تا با کمک نرم افزار بتوانند به ترسیم نقشه های فنی بپردازند.

 

  • قابلیت های اتوکد چه هستند؟

امکان طراحی دو بعدی و سه بعدی، ویرایش سریع و آسان، دقت بسیار بالا، عملکرد بهینه، کاربری گسترده، انعطاف‌پذیری، ابزارهای متعدد و یادگیری آسان را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های اتوکد در نظر گرفت. برخی دیگر از قابلیت‌های این نرم افزار عبارت هستند از:

  1. مدل‌سازی سه بعدی
  2. رندر گرفتن باکیفیت و نزدیک به واقعیت
  3. مدل‌سازی مبتنی بر اجسام توپر، سطح و مش
  4. امکان به کارگیری طرح‌های بصری
  5. سازگار با فرمت‌های PDF و DNG (قابلیت تبدیل فایل DWG به PDF)
  6. امکان اسکن سه بعدی و ایجاد نقاط ابری
  7. پیمایش سه بعدی
  8. تنطیمات متنوع برای ایجاد المان‌های متنی
  9. استخراج داده
  10. پیوند داده‌های مختلف
  11. اندازه‌گیری هوشمند
  12. طرح‌های متنوع
  13. امکان تنظیم نمای متفاوت
  14. محیط تعاملی
  15. بلوک‌های دینامیک
  16. بهره‌گیری از رابط گرافیکی و دستوری برای فعال کردن ابزارها
  17. قابلیت سفارشی‌سازی

اتوکد دارای کاربردهای فراوانی است و حتی توسط صنایع فراتر از زمینه های معماری و مکانیکی قدرت گرفته است.

به عنوان مثال : شرکت های سفارش طراحی ممکن است از ابزارهای مدل سازی سه بعدی در AutoCAD برای تبدیل ایده های خلاقانه به طرح های مفهومی مفصل استفاده کنند ، به خاطر اینکه می توانند دقیقا همان چیزی را که تجسم می کنند طراحی کنند .

مثلا شرکت های سفارش طراحی پنجره ، می توانند با سازندگان ساختمان قرارداد داشته باشند و پنجره هایی را که بااتوکد طراحی کرده اند را به صورت یک کتابخانه دسته بندی کنند و در اختیار سازندگان ساختمان قرار دهند و سازندگان نیز با توجه به طراحی ساختمان ، هر نوع از پنجره ای که می خواهند در طراحی ساختمان استفاده کنند .

در مورد شرکت های طراحی و نورپردازی، AutoCAD می تواند با کمک ۳ds Maxبرای طراحی و نورپردازی سه بعدی استفاده شود و تجسم هایی واقعی و فتورئالستیک برای مشتریان خود فراهم کند.

در نهایت، اتوکد شرکت ها را قادر می سازد تا عملا طراحی و برنامه ریزی مجازی را انجام دهند.

باید بدانید که نرم افزار اتوکد به کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارند. از این رو شرکت تولید کننده نرم افزار اتوکد اقدام به ساخت نسخه های مختلفی از این نرم افزار که هر کدام دارای ویژگی های خاصی در حوزه خود می باشند نمود که اسامی و کاربرد هر یک از آن ها به شرح زیر می باشد.

  1. AutoCAD Architecture – برای رشته معماری
  2. AutoCAD Electrical – برای رشته برق
  3. AutoCAD Mechanical – برای رشته مکانیک
  4. AutoCAD Civil 3D – برای رشته عمران و شهر سازی
  5. AutoCAD P&ID – برای رشته ابزار آلات و نقشه سازی ابزار ها
  6. AutoCAD MEP – برای رشته تاسیسات و لوله کشی
  7. AutoCAD Plant 3D – برای طراحی صنعتی
  8. AutoCAD Map 3D – برای جغرافیا و طراحی فضا
فضای ترسیم اتوکد
فضای ترسیم اتوکد

 

  • حداقل سیستم مورد نیاز اتوکد چیست

به منظور اجرای مناسب اتوکد و بهره‌مندی کامل از قابلیت‌های آن، کامپیوتر کاربر باید دارای مشخصات سخت افزاری سازگار با این نرم افزار باشد. مشخصات سخت افزاری حداقل سیستم مورد نیاز AutoCAD عبارت هستند از:

  1. سیستم عامل: ویندوز XP (نسخه‌های پایین‌تر از 2015)، ویندوز 7 (نسخه‌های پایین‌تر از 2021)، ویندوز 8.1 (نسخه‌های پایین‌تر از 2022) و ویندوز 10
  2. پردازنده (CPU): دو هسته‌ای با توان 1.6 گیگاهرتز (نسخه 2010) تا 2.5 گیگاهرتز (نسخه 2022)
  3. رم (RAM): 2 گیگابایت (نسخه 2010) تا 8 گیگابایت (نسخه 2022)
  4. حافظه (Disk Space): 1 گیگابایت (نسخه 2010) تا 10 گیگابایت (نسخه 2022)
  5. پردازش گرافیکی (GPU): کارت گرافیک VGA با صفحه نمایش 768*1024 (نسخه 2010) تا کارت گرافیک 1 گیگابایتی با پهنای باند 29 گیگابایت بر ثانیه و سازگار با DirectX 11