مزایای عرشه فولادی چیست؟

استفاده از عرشه فولای به عنوان یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های اجرای سقف و کف در ساختمان‌های مختلف (مسکونی، تجاری و صنعتی) به حساب می‌آید. از مزایای اصلی عرشه فولادی می‌توان به تنوع، وزن پایین، نصب آسان، کاهش مصرف بتن، دوام بالا غیره اشاره کرد. در ادامه، هر یک از مزایای سقف عرشه فولادی را به اختصار توضیح می‌دهیم.

 

سرعت بالای اجرا

اجرای سقف عرشه فولادی توسط دست انجام شده و از تجهیزاتی مانند چرثقیل برای جابجایی و نصب آن استفاده نمی‌شود. وزن پایین عرشه‌های فولادی باعث کاهش زمان اجرا آن‌ها نسبت به روش‌های دیگر شده است. این موضوع علاوه بر سرعت بر روی هزینه عملیات اجرا نیز تاثیر می‌گذارد؛ چراکه با این روش دیگر نیازی به استفاده ماشین‌های سنگین نخواهد بود. این ویژگی، باعث محبوبیت سقف عرشه فولادی و گسترش کاربرد آن در پروژه‌های بزرگ شده است.

 

حمل و نقل آسان

به دلیل وزن پایین و ساختار ساده سقف‌های عرشه فولادی، امکان حمل و نقل همزمان تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد.

 

 

 

 

عدم نیاز به شمع بندی

به دلیل یکپارچگی و وزن پایین سقف عرشه فولادی، نیازی به نصب شمع برای نگهداری آن در حین اجرا وجود ندارد.

 

اجرا همزمان چند سقف

عدم نیاز به شمع بندی در سقف عرشه فولادی، امکان اجرا موازی و همزمان چندین سقف را با این روش فراهم می‌کند. این مسئله در سرعت اجرای سقف نیز تاثیرگذار است.

 

 

 

 

حذف قالب بندی

ورق گالوانیزه در سقف عرشه فولادی، علاوه بر مشارکت در تحمل بارهای کششی اعمال شده به سقف، مانند یک قالب ماندگار بتن نیز عمل می‌کند. این ویژگی باعث حذف فرآیند قالب‌بندی و باز کردن قالب می‌شود و زمان اجرا را کاهش می‌دهد.

 

کاهش نیروی کار

به دلیل حذف برخی از مراحل اجرا در سقف عرشه فولادی، تعداد نیروی کار مورد نیاز کاهش می‌یابد. این موضوع، بر روی هزینه اجرا تاثیرگذار است.

 

کاهش بار مرده

عدم استفاده از اجزایی نظیر تیرچه و بلوک در ساختار سقف عرشه فولادی باعث کاهش بار مرده می‌شود. کاهش بار مرده علاوه بر کاهش هزینه، عملکرد سازه در برابر زلزله را نیز بهبود می‌بخشد.

 

ایمنی بالا

سقف عرشه فولادی از دو نظر دارای ایمنی بالایی نسبت به دیگر انواع سقف‌ها است. به دلیل وجود یک عرشه فولادی مقاوم و همچنین عدم نیاز به قالب‌بندی، احتمال رخ دادن مشکلاتی نظیر باز شدن ناگهانی قالب و گیر کردن پای کارکنان درون آرماتورها وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل سرعت بالای اجرای سقف عرشه فولادی، پس از نصب ورق‌های گالوانیزه و اتصال آن‌ها به تیرهای فرعی، یک سطح ایمنی برای کار فراهم می‌شود. در این روش، خطرات ناشی از افتادن تجهیزات، مصالح یا قالب‌ها از طبقات بالایی به حداقل می‌رسند. این ویژگی، علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های جانی و مالی، از تاخیرهای احتمالی ناشی از موارد ذکر شده را نیز کاهش می‌دهد. به این ترتیب، عملیات اجرای سقف با پیوستگی بیشتری انجام می‌شود.

 

کاهش ضخامت سقف

سقف عرشه فولادی ضخامتی حدود 125 تا 200 میلی‌متر دارد. این ضخامت بسیار کمتر از ضخامت سقف‌های دیگر است. ضخامت کم باعث صرفه‌جویی در مصرف مصالح و هزینه‌ها می‌شود.

 

 

 

مصرف بتن کمتر

به دلیل طراحی دندانه‌ای عرشه فولادی و ضخامت کم آن نسبت به دیگر سقف‌ها، بتن مورد نیاز برای اجرای سقف به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد (مانند سقف یوبوت).

 

نسبت مقاومت به وزن پایین

با وجود، وزن نسبتا پایین ورق‌های فولادی، ضخامت کم سقف و مصرف پایین بتن در سقف عرشه فولادی، استحکام این سقف در برابر تحمل بارهای اعمال شده کمتر از سقف‌های دیگر نیست. این ویژگی، بهره‌وری بالای سقف عرشه فولادی را نمایش می‌دهد.

 

 

یکپارچگی و زیبایی

ساختار و نحوه اجرای سقف عرشه فولادی باعث یکپارچگی آن شده است. علاوه بر این، وجود ورق گالوانیزه موجودار در زیر سقف، باعث نظم و زیبایی سازه می‌شود.

 

 

 

 

نصب راحت تاسیسات

با اجرای عرشه فولادی، امکان عبور دادن کابل‌ و لوله‌ها از فضای پایینی کف یا سقف عرشه فولادی فراهم می‌شود. این روش نسبتا ارزان باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

 

تنوع کاربری

سقف عرشه فولادی در سازه‌های مختلف (کوچک تا بزرگ) با شرایط بارگذاری و طول دهانه متفاوت قابل اجرا است. همین موضوع، باعث گسترش کاربرد این سقف در سال‌های اخیر شده است.

 

اجرا در انواع شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی بر روی عمل آوری بتن و خوردگی سقف تاثیرگذار است. استفاده از میلگرد حرارتی در ساختار سقف عرشه فولادی، عمل آوری مناسب را تضمین می‌کند. به علاوه، وجود روکش گالوانیزه روی نیز مقاومت سقف در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدن را افزایش می‌دهد.

 

عایق صدا و حرارت

ساختار سقف عرشه فولادی این اجازه را به سازندگان می‌دهد تا از مواد عایق صدا و حرارت در حین اجرا این سقف استفاده کنند. این ویژگی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایمنی سازه را نیز افزایش می‌دهد. سقف‌های عرشه فولادی عایق از ورق‌های مشبک ساخته می‌شوند.

 

 

 

 

کاهش وزن سازه

به کارگیری دال‌های بتنی کامپوزیتی در سقف عرشه فولادی، مقاومت و سختی کف را افزایش می‌دهد. از این‌رو می‌توان ابعاد و وزن سازه‌های زیرین (فونداسیون) را کاهش داد.

 

طول عمر بالا

سقف عرشه فولادی دارای طول عمر بالایی است. در واقع، تمام مزایای بالا باعث افزایش طول عمر سقف عرشه فولادی می‌شوند.