مراحل و نحوه دیوار چینی ساختمان

1. اجرای ردیف اول تمامی دیوارها

این کار به منظور پیشگیری از به وجود آمدن اشتباه در طراحی و نقشه انجام شده و حتی می‌توان بدون استفاده از ملات و گچ نیز این کار را انجام داد. نام این کار رگه چینی یا یک رگه کردن است.

 

 

نحوه دیوار چینی

 

2. نصب شمشه فلزی و شاقول کردن دیوارها

بعد از اینکه نحوه چیدمان دیوار را تعیین کردید باید به ابتدا و انتهای دیوار شمشه فلزی نصب و با استفاده از شاقول دستی آن را شاقول کنید.

3. ثابت کردن شمشه‌ها

در این مرحله از دیوار چینی باید شمشه‌ها را به کف و سقف متصل و تثبیت کنید و سپس با استفاده از ریسمان کشی، دیوار ردیف به ردیف چیده شود.

یکی از مهمترین کارهایی که در طول عملیات دیوار کشی باید به آن توجه داشته باشید تا در نازک کاری دچار مشکلات اجرایی نشوید، گونیا کردن است.

 

 

 

برای گونیا کردن کافیست از دو گوشه دیوار، ریسمانی به حالت قائم به هم ببندید و به اندازه 60 سانتی‌متر روی یکی و 80 سانتی‌متر روی دیگری علامت گذاری کنید.

اگر وتر 100 سانتی‌متر باشد، در این حالت مشکلی وجود ندارد و همینطور کار را پیش ببرید اما اگر 100 سانتی‌متر نبود، ریسمانی را جا به جا کنید تا به اندازه 100 سانتی‌متر برسید.

البته برای این کار از گونیاهای فلزی نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

 

نحوه دیوار چینی

میلگرد بستر در دیوار چینی

دیوارهای بلوکی به دلیل عملکرد دوطرفه آن‌ها باید به وسیله میلگردهای بستر مسلح شوند. اجازه بدهید پیش از اینکه راجع به اجرای میلگرد بستر صحبت کنیم ابتدا فیلم زیر را مشاهده کنید تا با دیدی بهتری به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

 

 

میلگرد بستر بین رج‌های دیوار (اصطلاحا در بند بستر دیوار) جهت محکم کردن دیوار در برابر نیروی زلزله قرار داده می‌شود.

این میلگردها از جنس مفتول یا میلگرد آجدار با قطر 4 میلی‌متری هستند که خاصیت ضد خوردگی نیز دارند.

میلگردهای بستر باید کاملا در داخل ملات مدفون شوند تا به کمک ملات پیوستگی بین میلگرد بستر و دیوار به وجود آمده و عملکرد آن را یکپارچه می‌سازد.

 

 

 

میلگردهای بستر در دو نوع میلگرد بستر خرپایی و نردبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد بستر به وسیله بست به دیوار متصل شده و بین رج های دیوار با حداکثر فاصله یک متر قرار می‌گیرند.

طبق مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در مواقعی این میلگردها و بست‌ها باید از جنس فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه یا میلگرد آجدار سرد نورد باشند.