لیسپ اندازه گذاری در اتوکد

لیسپ

«لیسپ» (LISP)، یک زبان برنامه‌نویسی است که برای نوشتن برنامه در نرم‌افزار اتوکد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این زبان می‌توان فرآیند نقشه‌کشی و بسیاری از عملیات‌های ترسیمی را به طور خودکار انجام داد. زبان برنامه‌نویسی لیسپ در اتوکد با عنوان «اتولیسپ» (AutoLISP) شناخته می‌شود. اتولیسپ، امکان اندازه گذاری اتوماتیک را فراهم می‌کند. اندازه گذاری خودکار در اتوکد را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم. ترسیمات زیر را در نظر بگیرید.

 

 

در صورت تمایل می‌توانید فایل فشرده حاوی ترسیمات بالا و لیسپ اندازه گذاری خودکار را دانلود کنید. پس از خارج کردن محتویات فایل فشرده، دستور «APPLOAD» را اجرا می‌کنیم. به این ترتیب، پنجره زیر به نمایش در می‌آید.

 

 

به مسیر قرارگیری فایل لیسپ می‌رویم و پس از انتخاب آن، بر روی دکمه «Load» کلیک می‌کنیم. با این کار، کادر زیر به نمایش در می‌آید.

 

 

بر روی دکمه Load کلیک می‌کنیم تا فایل لیسپ بارگذاری شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن بارگذاری لیسپ، با پیغام زیر در پایین پنجره و نوار خط فرمان روبه‌رو خواهیم شد.

 

 

با دیدن پیغام بالا، بر روی دکمه «Close» کلیک می‌کنیم. دستور تعریف شده برای اجرای لیسپ بارگذاری شده، «AD» است. امکان ویرایش این دستور در کدنویسی لیسپ وجود دارد. تمام المان‌های مدل را انتخاب کرده و دستور AD را اجرا می‌کنیم.

 

 

با فشردن کلید Enter، اندازه‌گذاری خودکار ترسیمات انجام می‌شود.

 

 

شما می‌توانید با یادگیری زبان لیسپ در اتوکد، هر فرآیند دیگری را خودکار کنید.