لمینت چیست و چه تفاوتی با پارکت دارد؟

لمینت

لمینیت (laminate) که به آن لمینت و یا پارکت لمینیت نیز گفته می‌شود، از جنس HDF ، الیاف چوب فشرده ( Hard Density Fiberboard) است و مانند پارکت مستقیما از خود چوب درختان ساخته نمی‌شود.

کفپوش لمینت که بدلیل کاربردی که مشابه پارکت دارد با آن پارکت لمینت نیز گفته می شود، از مواد ترکیبی ساخته می شوند که یکی از آنها چوب است. هر چند از نظر ظاهری ممکن است بنظر بیاید که این دو محصول شبیه به هم هستند اما تفاوت های اساسی بین این دو هست. در حقیقت با ورود کفپوش پارکت لمینت به بازارهای جهان، کم کم خرید و استفاده از پارکت های چوبی کمتر شد تا جایی که امروزه به گفته بسیاری از کارشناسان، در بسیاری از کشورهای جهان، لمینت کف جای پارکت های چوبی را گرفته و به دلیل مزایای فراوانی که این کفپوش ها برای مصرف‌کنندگان دارند، بسیاری از مردم امروزه این نوع کفپوش ها را ترجیح می دهند.

  • تاریخچه کفپوش پارکت لمینیت

شاید بد نباشد که بدانید مبتکر این کار سوئدی ها بودند. یک شرکت سوئدی بنام Perstorp در سال 1977 این محصول تحت عنوان Pergo ساخته شد. سپس در سال 1984 این محصول روانه بازارهای اروپا شد. البته ورود لمینت به بازارهای آمریکا یک دهه بعد و در سال 1994 صورت گرفت. به‌همین دلیل در سالهای اولیه بسیاری این محصول را تحت نام “Pergo” می شناختند. لمینت های بی نیاز به چسب، اولین بار توسط یک شرکت دیگر سوئدی بنام Välinge Aluminium (که امروزه  نامش به Välinge Innovation عوض شده) تولید و در سال 1996 تحت نام Alloc and Fiboloc به بازار عرضه شد. سپس یک شرکت بلژیکی بنام Unilin ، سیستمی جهت موازی و هم سطح نگه داشتن صفحات لمینت هنگام نصب (برای نصب کاملا مسط و بدون نقص) ایجاد کرد و در سال 1997 با عنوان Quick-Step flooring روانه بازار کرد.

 

لمینت چیست

 

  • نصب کفپوش پارکت لمینت

یکی از مزایای استفاده از این محصول بجای چوب و یا سنگ (جهت استفاده به عنوان کف پوش خانه) نصب ساده آن است. بطوری که این کار را در برخی از کشورهای غربی جزء امور فنی خانه که خود صاحبخانه هم با کمی تلاش و البته دقت می تواند انجام دهد (به اصطلاح DIY یا Do It Yourself ) . البته می توان از کمک کارگران و نصاب های حرفه ای هم بهره گرفت تا کار در حداقل زمان و با بهترین کیفیت انجام شود. در ابتدا سطحی که می خواهند در آن کف پوش بگذارند را آماده می کنند و سپس برای نصب، تخته های لمینت یکی یکی در کنار هم گذاشته می شوند. بدین ترتیب علاوه بر راحتی کار نصاب، دوام بیشتری نیز پیدا می کنند.

نصب لمینت به خصوص برای خانه هایی که کف آنها چوبی است، توصیه می شود چون بسیار زیباتر و از بعضی لحاظ بسیار بهتر می شود. گاهی هنگام نصب کف پوش لمینت، بین این لایه و کف زمین، یک لایه فوم و یا مواد مشابه بکار می برند. بدین ترتیب فاصله بین این دو لایه کمتر شده و اینکار موجب کمتر شدن جذب رطوبت در کف خانه و همچنین کاهش صدا و افزایش دوام لمینت می شود.

البته معمولا فاصله کمی بین 1 الی 10 میلی متر فضای خالی را بین این لایه قرار می دهند. این کار موجب می شود که بعدا در صورت نیاز به تعویض هیچ مشکلی پیش نیاید. اینکار معمولا توسط نصاب ها و با استفاده از ابزارهای لازم صورت می گیرد. همچنین موقع نصب باید دقت کرد که لایه های مختلف لمینت به درستی و بصورت متصل بهم و با یک ارتفاع نصب شود تا بعدا سطح آن دچار ناهمواری نشده و مشکلی از این لحاظ پیش نیاید.

  • پارکت لمینت‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با پارکت‌های چوبی دارند، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. لمینت نسبت به پارکت دوام و ماندگاری بیشتری دارد، پارکت نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب ، سریعا دچار تورم میشود یا به اصطلاح باد می‌کند.
  2. لمینت به راحتی و بدون نیاز به چسب روی زمین نصب می‌شود، بلکه توسط شیارهایی که به آن‌ها کلیک گفته می‌شود و دور تا دور لمینت‌ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند در صورتی که پارکت باید یک فوم به طول 2 میلیمتر زیر پارکت پهن شود.
  3. لمینت‌ها از چند لایه چوب متراکم و به هم فشرده  HDFساخته شده‌اند و سطح خارجی آن‌ها روکشی است که کپی از طرح چوب طبیعی برداشته شده است. اما پارکت از جنس چوب می‌باشد و احتمال به وجود آمدن جانوران ریز، بالاست.
  4. بعد از نصب لمینت نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می رسد ، پس از نظافت ، می توان وسایل را روی آن چید. در صورتی که تا 24 ساعت از گذاشتن وسائل خیلی سنگین بر روی پارکت باید خود داری نمایید تا  شکل اصلی خود را در محیط پیدا کند.
  5. سرعت نصب و اجرای لمینت بسیار بالاست . در صورتی که پارکت زمان بیشتری برای نصب می برد.

لمینت

 

  • میزان عمر و دوام پارکت لمینت

با توجه به این که پارکت لمینت از روکشی خاص بر روی آن بهره می برد ، دوام زیادی در برابر هرگونه مشکل داشته و میزان عمر آن طولانی تر از سایر کفپوش ها می باشد. بنابراین با خرید پارکت لمینت می توان مدت زمان بیشتری را بدون احتیاج به تعویض و صرف هزینه بیشتر از آن استفاده نمود. البته پارکت لمینت دارای تنوع گسترده ای از نظر جنس و مدل می باشد که کیفیت هریک متفاوت می باشد. معیار عمر این کفپوش‌ها بر اساس کلاس سایش محاسبه می شود. اگر در کنار نصب درست و اصولی کلاس سایش بالایی داشته باشد و همچنین تولید کننده آن برند نام آشنا و معتبری باشد ، پارکت لمینت شما سالیان طولانی بدون هرگونه مشکل برای شما قابل استفاده است. حداقل عمر مفید یک پارکت لمینت ایده‌آل بر اساس موارد ذکر شده چیزی در حدود 10 سال می باشد.

لمینت

 

  • کف‌پوش PVC

کف‌پوش‌های PVC همان‌طور که از اسمشان بر می‌آید از جنس پلاستیک‌اند و در دو نوع تایلی و رولی تولید می‌شوند. این کف‌پوش‌ها به خاطر جنسشان تفاوت‌های زیادی با پارکت و لمینت دارند که بعضی از آن‌ها مزیت و برخی عیب به شمار می‌آید. از این نوع کف‌پوش در آشپزخانه، شرکت‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها به وفور استفاده می‌شود.

برخی از افراد تصور می کنند پارکت لمینت و کفپوش pvc یکی است در حالی که جنس مواد اولیه اینها با یکدیگر تفاوت دارد.

  • تفاوت لمینت با کف‌پوش PVC چیست؟

  1. لمینت از چند لایه چوب فشرده تشکیل شده، اما کف‌پوش PVC از جنس پلاستیک است.
  2. ضخامت لمینت نسبت به PVC بیشتر است و به خاطر استفاده از فوم در زیر آن عایق حرارت و صدای بهتری است.
  3. لمینت در مقابل آب مقاومت بیشتری نسبت به پارکت دارد، اما کاملا ضد آب نیست. در عوض PVC کاملا در مقابل آب مقاوم است و می‌توان آن را با خیال راحت شست. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه بسیار مناسب است.
  4. قیمت لمینت نسبت به PVC بیشتر است و به همین ترتیب زیبایی بیشتری نیز دارد.
  5. کف‌پوش PVC مانند پارکت‌ با چسب به کف متصل می‌شوند. در نتیجه هم به کف اصلی آسیب می‌زنند و هم نمی‌توان آن‌ها را چند بار استفاده کرد. در حالی که پیش از این گفتیم لمینت را می‌توان چندین بار استفاده کرد و به خاطر عدم استفاده از چسب برای اتصال، آسیبی به کف زیرین خود نمی‌زند.
  6. از نظر بهداشتی لمینت بسیار بهتر از کف‌پوش‌های PVC است. کف‌پوش‌های پلاستیکی بعضا از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند.
  7. لمینت در مقابل آتش سیگار مقاوم است و نمی‌سوزد، در حالی که کف‌پوش PVC هیچ مقاومتی در برابر آتش ندارد.
  8. لمینت و پارکت خاصیت ویژه‌ای دارند که بر اثر قرار گرفتن وسایل سنگین کوبیده یا له نمی‌شوند، در حالی که کف‌پوش‌های پلاستیکی چنین خاصیتی ندارند.
  9. هنگام نصب لمینت‌ها باید درز انبساط در نظر گرفت، در نتیجه پس از پایان نصب باید قرنیز تهیه کرد و این درزها را پوشاند. در حالی که کف‌پوش‌های پلاستیکی نیازی به قرنیز ندارند در نتیجه هزینه‌ جانبی پایین‌تری دارند. در عوض پیش از نصب کف‌پوش PVC باید زیرسازی انجام شود که برای لمینت چنین کاری ضرورت ندارد.
  10. نگهداری از کف‌پوش PVC دردسر کمتری نسبت به لمینت یا پارکت دارد.