عایق رطوبتی چیست؟آشنایی با انواع آن

عایق رطوبتی

عایق رطوبتی را می توان پوشش هایی تعریف کرد که با ترکیبات گوناگون، به منظور حفاظت در برابر آب و رطوبت ساخته می شوند. استفاده از عایق رطوبتی در تمامی مکان هایی که در معرض آب قرار دارند الزامی است. پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، استخر و … از جمله مکان هایی هستند که عایق بندی حتما باید در آن ها انجام شود. نفوذ رطوبت در ساختمان می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ ها، یخ زدگی سازه ها و …. شود.

یکی از مسائلی که کاربردهای زیادی در ساختمان‌سازی دارد و در سال‌های اخیر، یکی از ملزومات آن تلقی می‌شود، عایق‌کاری است. این عایق‌ها یا برای جلوگیری از ورود مزاحمت‌هایی مانند سر و صدا و رطوبت است، یا این که برای پیشگیری از خروج انرژی، مانند دما.

همانگونه که برای جلوگیری از ورود و خروج صدا، با استفاده از عایق صوتی دیوار فضاهای منزل را عایق و یا با استفاده از عایق حرارتی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنیم، استفاده از عایق رطوبتی در ساختمان‌سازی نیز امری ضروری است. به خصوص در منزل‌هایی که فضای رطوبت‌خیزی مانند استخر وجود دارد، نفوذ این رطوبت در دیوارها، می‌تواند طی مدت‌زمانی، باعث فرسودگی و از بین رفتن ساختمان شود. البته استفاده از این عایق، فقط مخصوص استخرها نیست. در هر نقطه‌ای از ساختمان که امکان نفوذ رطوبت وجود داشته باشد، استفاده از این محصولات توصیه می‌شود.

عایق رطوبتی

 

برای حفاظت ساختمان در برابر رطوبت و آب از پوشش هایی استفاده می کنند. این پوشش ها به عنوان عایق رطوبتی شناخته می شود. در تمام مکان هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند، استفاده از عایق ها ضروری می باشد. مکان های مهمی که لازم است عایق بندی بر روی آنها صورت گیرد، استخر، حمام، سرویس بهداشتی، پشت بام و … می باشد. چنانچه عایق بندی در ساختمان انجام نشود، رطوبت به داخل ساختمان نفوذ میکند و سبب بروز مشکلاتی همچون یخ زدگی سازه ها، رشد قارچ ها و کپک، زنگ زدن فلزات، ترکیدگی لوله، نشت و … می گردد.

عایق رطوبتی ایزوگام

 

عایق رطوبتی و موارد استفاده آن

برای آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه عایق های رطوبتی کاربرد دارد. عایق ها برای تزئین گلدان ها و قطعات سفالی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. آب بندی منبع آب، انواع استخر، آب بندی و محافظت درب های چوبی به وسیله عایق های رطوبتی صورت می گیرد. چسباندن سنگ های لق، آب بندی و بند کشی درز کاشی ها از دیگر موارد مصرف عایق رطوبتی می باشد. آب بندی سقف های ایرانیتی و شیروانی با رنگ آمیزی مختلف از دیگر کاربرد عایق ها می باشد.

کاربرد عایق رطوبتی

عایق های رطوبتی بر اساس اجرا به چند نوع تقسیم می شوند؟

1. عایق رطوبتی سرد اجرا

برای اجرای این نوع عایق از روش های RCI و MCI استفاده می شود. اجرا این دو روش نیز در گروه عایق های رطوبتی سرد مورد توجه می باشد. معمولاً با مخلوط کردن مایع و جزء پودری با استفاده از غلطک رنگرزی و قلم مو اقدام به اجرای عایق بندی می کنند.

2. گرم اجرا

در این نوع عایق بندی به شعله و گرم کردن نیاز است. قیرگونی و ایزوگام به عنوان عایق های رطوبتی گرم شناخته شده اند. برای چسبیدن قیرگونی و ایزوگام به لایه های زیرین، وجود حرارت و گرمای بالا ضروری می باشد. این دو عایق دارای چسبندگی و مقاومت فوق العاده بالایی هستند. قیر و گونی به عنوان یک پوشش ضد آب دارای طرفدارانی می باشد.

  • انواع عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل‌دهنده

علاوه بر نوع نصب، عایق‌های زیادی در بازار وجود دارند که با استفاده از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. هر کدام از این عایق‌ها، برای استفاده در شرایط خاصی تولید شده‌اند و قیمت و بازار آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. از انواع عایق می توان برای آب بندی، چسباندن، عایق کاری و حتی رنگ کردن بسیاری از مکان ها استفاده کرد. اغلب عایق های رطوبتی علاوه بر آب در برابر اشعه UV نیز مقاوم بوده و کاربری آسان و راحتی دارند.

1. عایق قیر و گونی

اولین روشی که به عنوان عایق بندی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت، عایق بندی به وسیله قیر و گونی می باشد. هر چند این روش در برخی مناطق امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. عایق قیر و گونی در دمای بسیار بالا و گرما دچار تغییر شکل می شود اما دارای مزایایی همچون مقاومت بالا در برابر نمک ها و مواد شیمیایی، چسبندگی زیاد، نفوذ پذیری آن در برابر آب و رطوبت می باشد. استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه می باشد.

2. ایزوگام

این روش نسبت به عایق قیر و گونی پیشرفته تر است. ایزوگام ها از قبل آماده می شوند. مواد تشکیل دهنده برای تولید ایزوگام الیاف مصنوعی و قیر می باشد. این مواد از رسیدن رطوبت و آب به قسمت های زیرین خود جلوگیری می کند. این نوع عایق در اندازه و ضخامت های مختلفی تولید می شود. پوشش های عایق رطوبتی ایزوگام به صورت فلزی یا ساده تولید و به بازار ارائه می گردد. عایق ایزوگام در برابر حرارات بالا بسیار مقاوم است. برای چسباندن ایزوگام به دیوارها و سقف ها از شیوه های خاص حرارات دهی استفاده می شود. عایق ایزوگام از انعطاف پذیری بالا و وزن کمی برخوردار است. بررسی ها نشان می دهد عمر مفید عایق ایزوگام ده سال است.

عایق رطوبتی
ایزوگام کردن بام

 

3. عایق رطوبتی نانو

این نوع عایق بندی نه تنها در برابر رطوبت بلکه در برابر کپک و قارچ از خود مقاومت نشان می دهد. در بیشتر ساختمان هایی که برای ساخت آنها از تکنولوژی جدید استفاده می شود، استفاده از عایق های نانو کاربرد ویژه ای دارد. عایق های رطوبتی نانو را می توان جهت آب بندی انواع لوله های آب، دیوار، پشت بام و … مورد استفاده قرار داد. این نوع عایق دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی است. نصب این عایق نسبت به سایر عایق ها راحت و آسان می باشد.

رنگ نانو نیز به عنوان یکی از عایق های رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر میخواهید عایق دیگری را جایگزین قیر و گونی و ایزوگام کنید، رنگ نانو بهترین گزینه می باشد. طول عمر و ماندگاری این محصول پانزده سال است. این نوع عایق کاری جهت پشت بام های آسفالتی و سیمانی، پاسیوها، کف سرویس های بهداشتی و حمام، استخرها و … مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق رطوبتی

4. عایق مایع

اجرای این نوع عایق بر روی سطوح به وسیله قلم مو یا دستگاه اسپری صورت می گیرد. این عایق به صورت مایع می باشد بنابراین سطحی که عایق رطوبتی مایع بر روی آن صورت می گیرد باید خشک و تمیز باشد. قبل از عایق بندی سطحی که دارای شیب و یا برآمدگی است باید آماده گردد. این عایق برای تمام سطوح مورد استفاده می باشد. کاربرد استفاده از این عایق آسان است به طوریکه برای اجرا نیاز به افراد حرفه ای و متخصص ندارد. سطوحی که عایق مایع بر روی آن صورت میگیرد قابلیت رنگ پذیری دارد.

عایق رطوبتی

5. عایق رطوبتی استخر

برای عایق بندی استخر عایق های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. عایق هایی بر پایه سیمان پلیمری، اکریلیک ها، اپوکسی، پلیمر گزینه های مناسبی جهت عایق بندی استخر می باشند. به طور مثال عایق هایی که بر اساس سیمان پلیمری صورت می گیرد، دارای انعطاف پذیری و چسبندگی بالایی می باشد. به منظور عملکرد بهتر در برخی از عایق های سیمانی، نانو ذرات مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق برای دیوارهای ساختمان و مکان های مرطوب مانند استخر استفاده می شود.

6. عایق رطوبتی پیش ساخته

این نوع عایق دارای انعطاف پذیری بالا می باشد. عایق های پیش ساخته از وزن سبکی برخوردار هستند. در تولید عایق‌ پیش ساخته لایه ای از پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل این نوع عایق در برابر انقباض و انبساط مقاومت بالایی دارد. عایق پیش ساخته شکسته و پوسیده نمی شود. مقاومت این نوع عایق در دمای مثبت صد و سی درجه سانتی گراد و منفی چهل درجه سانتی گراد مثال زدنی می باشد.

7. عایق پلیمری

همانطور که از اسم عایق مشخص است برای تولید این عایق از پلیمر استفاده می شود. برای به کار بردن این عایق نیازی به حرارت و گرما نمی باشد. بلکه با پخش کردن آن بر روی سطوح به آسانی میتوان سطح مورد نظر را عایق بندی کرد. این نوع عایق از مقاومت بالا و طول عمر زیادی برخوردار است.
بررسی ها نشان میدهد این نوع عایق بیست سال عمر مفید دارد. عایق پلیمری در گوشه و کنار و کنج ساختمان به طور یکنواخت پوشش داده می شود.

8.عایق رطوبت دیوار سیمانی

این نوع از عایق‌ها، با استفاده از سیمان ساخته شده‌اند. استفاده از آن‌ها نیز بیشتر به منظور عایق‌کاری دیوارها انجام می‌گیرد. در برخی از انواع این عایق، برای عملکرد بهتر از ذره‌های نانو نیز استفاده می‌شود. عایق سیمانی را می‌توان زیردسته‌ی عایق رطوبتی پلیمری نیز محسوب کرد. چرا که از مواد پلیمری برای افزایش چسبندگی و انعطاف محصول استفاده می‌شود.