طراحی نما ساختمان ویلا

طراحی نما یکی از جنبه‌های مهم فرآیند ساخت‌وساز است که می‌تواند یک پروژه را بی‌نقص نشان دهد. نمای ساختمان مانند ویترینی برای نشان دادن هنر و دانش طراح به حساب می‌آید. نما باید نقطه کانونی ساختمان یا ویلا باشد؛ لازم نیست عجیب یا پر زرق و برق باشد، اما باید هنرمندانه طراحی و اجرا شود. طراحی نما ساختمان ویلا بهتر است با دوره زمانی، آب و هوا، منطقه، همچنین با سبک‌ها و مصالح ساختمانی محلی مطابقت داشته باشد.

 

نکات مهم هنگام طراحی نما ساختمان ویلا

در طراحی ویلا مدرن، طراحی نما نیاز به بررسی و تحقیق فراوانی دارد تا به نتیجه مطلوب برسد. باید پلان سه‌بعدی ویلا را برای تصور نمای نهایی ترسیم کرد. طراحی داخلی و خارجی ساختمان باید به‌سادگی تفکیک شود. سعی نکنید اشکالات طراحی را با اضافه کردن تزئینات و رنگ‌های بی‌دلیل جبران کنید. هماهنگی نما با کلیت ساختمان بسیار ضروری است. طراح باید تلاش کند بین فضای داخلی با بنای ویلا، نوعی همخوانی ایجاد کند؛ این همخوانی باید از نظر سبک و ایده‌پردازی صورت بگیرد.

توجه کنید که مصالح، شکل سقف و نماهای خارجی را مطابق با آب و هوای ثابت مکان، انتخاب کنید. برای مثال، اغلب ساکنان شمال کشور برای محافظت از خانه‌ها در برابر باران به انتخاب سقف‌های شیب‌دار متوسل می‌شوند.

رنگ‌ها در طراحی نما ساختمان ویلا

رنگ یکی از مهم‌ترین عناصر است؛ زیرا جذاب‌ترین ویژگی ساختمان به حساب می‌آید. در یک تقسیم‌بندی، رنگ‌ها به دو دسته رنگ‌های گرم و سرد طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام انرژی منحصربه‌فردی را منعکس می‌کنند. هنگام انتخاب رنگ‌های مناسب و کاربردی، می‌توان یک توهم نوری مانند احساس بزرگ‌تر بودن فضا از محیط واقعی ایجاد کرد. مثلا نمای ویلاهای کوچک و ویلاهای یک طبقه را با رنگ‌های روشن‌تر می‌توان بزرگ‌تر جلوه داد.

رنگ‌ها می‌توانند احساسات درونی افراد را تحت تاثیر قرار دهند؛ می‌توانند به فرد احساس راحتی یا ناراحتی القا کنند. از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی می‌توان بسیاری رنگ ثانویه تولید کرد. استفاده از رنگ‌های روشن، با نمای خانه‌های امروزی و مدرن مطابقت دارد.

 

نکات مهم هنگام طراحی نما ساختمان ویلا