طراحی در زمین شیب دار یا مسطح؟ کدام ارجح است؟

طراحی در زمین شیب دار یا مسطح؟ کدام ارجح است؟

 

حدود 10 هزار سال پیش بود که جوامع انسانی شروع به ساخت و طراحی منزل مسکونی کردند. از همان ابتدا، معیارهای ساده‌ای برای انتخاب محل مناطق مسکونی یا همان دهکده‌های نخستین وجود داشت: دسترسی به آب، نزدیکی به زمین های قابل‌کشت و البته، مسطح بودن زمین. امروزه هنگام ایده‌پردازی برای طراحی شهری مدرن، به‌جای آب و زمین های کشاورزی، بیشتر بر دسترسی به مراکز خدماتی و امکانات حمل‌ونقل تمرکز می‌کنند. اما مسطح بودن زمین سایت، هنوز یک شرط مهم به شمار می‌رود.
تفاوت معماری در زمین شیب دار و زمین مسطح

 

ساختمان‌ سازی روی زمین های شیب دار، در مقایسه با زمین های مسطح، مطمئنا زمان‌برتر خواهد بود. هزینه و پیچیدگی پروژه‌های طراحی ساختمان در زمین شیب دار نیز نسبتا بیشتر است. زیرا این پروژه‌ها عموما از دو حالت خارج نیستند: یا لازم است برای مسطح سازی، به داخل زمین شیب دار، حفاری انجام دهیم؛ یا پایه‌هایی را اضافه کنیم که ساختمان را به‌صورت مسطح نگه می‌دارند.
البته طراحی خانه در زمین شیب دار، مزایای خاص خود را دارد. ساختمان‌های این‌چنینی ویوی عالی خواهند داشت و فضای وسیع‌تری برای ساختمان سازی به دست می‌دهند. بنابراین، شاید این همه زحمت اضافی، واقعا ارزشش را داشته باشد.