ضوابط اجرای وال مش جایگزین وال پست

یکی از روش های مهار لرزه ای دیوارها، مسلح کردن آن با وال مش جایگزین وال پست است. در این روش دیگر دیوار نیازی به وادار ندارد. در این حالت در لبه های دیوار و کنار بازشوها باید بر روی دیوار از نوار شبکه الیاف استفاده کرد. چنانچه نازک کاری روی دیوار از جنس سیمان در نظر گرفته شده باشد، برای جایگزین وال پست ، استفاده از الیاف شیشه مقاوم به قلیا (AR-Glass) با مقاومت تسلیم بیشتر از MPa 1000 مناسب است. در صورتیکه نازک کاری مدنظر از جنس گچ باشد، استفاده از الیاف شیشه E-Glass با همان مقاومت تسلیم نیز مجاز می باشد.

تحت هر دو حالت ذکر شده، مقدار الیاف مورد نیاز در هر سمت دیوار با توجه به مشخصات آنها در حالت استفاده به صورت نواری حداقل gr/m100 و در حالت استفاده به صورت سرتاسری حداقل gr/m50 است. از شبکه الیاف کربن با مقاومت تسلیم بیشتر از MPa 3000 هم می توان به عنوان جایگزین الیاف شیشه ای استفاده کرد.

 

 

جایگزین وال پست
ضوابط اجرای وال مش

مزایای جایگزین وال پست

جایگزین وال پست یا همان وال مش دارای مزایای متعددی می باشد. از جمله اینکه نصب آن آسان بوده و سرعت اجرای بالایی دارد. وزن وال مش ها کم بوده و با مصالح ساختمانی متعددی سازگار هستند. وال مش در برابر جذب آب مقاوم بوده و از قیمت مقرون بصرفه ای برخوردار است. با استفاده از وال مش جایگزین وال پست ، از ترک های انقباضی یا ترک های ناشی از جمع شدگی ملات یا پلاستر دیوار، جلوگیری به عمل می آید. وال مش در برابر خوردگی، حرارت و محیط های قلیایی مقاوم است.