صفر تا صد مراحل اجرای ساختمان- بخش سوم

آرماتوربندی
مراحل پس از ریسمان کشی فونداسیون

با در دست داشتن تمام دستورالعمل‌ها، اکنون می‌توانید گودبرداری در زیر و بین این خطوط اجرا کنید. طرح ترانشه‌ها اندازه، شکل و جهت حفاری و همچنین عرض و موقعیت دیوارها را مشخص می‌کند. پس از مشخص شدن طرح کلی ساختمان، ترانشه‌ها حفر می‌شوند. عرض اغلب با یک خط به‌وسیله پودر آهک خشک برای حفاری دقیق با دست مشخص می‌شود، اما خط مرکزی برای حفاری دقیق به‌وسیله ماشین‌آلات مشخص می‌شود. ترانشه باید تا حد ممکن با دقت حفر شود و باید آن‌قدر عمیق باشد که بتواند دیوارهای ساختمان شما را مهار کند. این عمق معمولاً تا 1 متر است اما بسته به ارتفاع دیوارهای شما متفاوت است. پس از حفر ترانشه به عمق موردنیاز، با بتن پر کنید و چند روز فرصت دهید تا سفت شود.

آرماتوربندی فونداسیون ساختمان

آرماتور یا میلگرد برای استحکام در فونداسیون‌ها و سایر سازه‌هایی که بتن در آن به‌کاربرده شده، استفاده می‌شود و اندازه، محل قرارگیری، همپوشانی و نیازهای خمشی معمولاً توسط مهندس طراح یا مجری مشخص می‌شود. بستن میلگرد معمولاً به‌وسیله یک ابزار قلاب‌دار فلزی یا یک انبردست ساده انجام می‌شود که در صورت لزوم می‌تواند سیم را نیز ببرد. با هر ابزار می‌توان خم کردن، کشیدن و پیچ زدن سیم‌های نازک در سریع‌ترین زمان و کارایی را انجام داد. قرار دادن میلگردها در پی تأثیر زیادی در ظرفیت حمل بار پی دارد. هر مکان نامناسب می‌تواند باعث خرابی‌های جدی در سازه شود.

به‌عنوان‌مثال پایین آمدن میلگردهای بالایی یا بالا بردن میلگردهای پایینی یک‌دوم اینچ می‌تواند ظرفیت حمل بار پی را 20٪ کاهش دهد.

آرماتوربندی فونداسیون به‌صورت دو شبکه بالایی و پایینی در فاصله بین دو ستون انجام می‌شود که این دو شبکه مش میلگرد به‌وسیله خاموت‌های عرضی به یکدیگر اتصال می‌یابند.

اجرای آرماتوربندی فونداسیون + قیمت آرماتور بندی در تهران - خونه سازها

 

قالب‌بندی فونداسیون ساختمان

فونداسیون در اجرای ساختمان پایه‌ای برای یک سازه است. ساختار سازه‌ای که می‌خواهید بر فونداسیون بسازید عامل تعیین‌کننده نوع و سایز فونداسیون بتنی است. شما ممکن است برای پروژه‌های بلندمرتبه به فونداسیون‌هایی حتی به ارتفاع چند متر نیاز داشته باشید.

نوع پی را برای اجرای ساختمان انتخاب کنید: نوع پی به مساحت فونداسیون و نوع سازه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد، بستگی دارد.

قالب بندی چیست| شرایط قالب بندی| انواع قالب بندی| مزایا و معایب| با ما تا  بام|

 

– پی کم‌عمق در زمین هم‌سطح و سخت ساخته‌شده است. در پروژه‌های اجرای ساختمان پی کم‌عمق بیش از 3 فوت (91.44 سانتی‌متر) عمق ندارد.

– از پی عمیق برای پروژه‌های پیچیده‌تر اجرای ساختمان استفاده می‌شود. از پی عمیق نیز در شرایط نامناسب خاک یا ساختن سازه‌ای روی تپه استفاده می‌شود. عمق پی‌های عمیق بیش از 3 فوت (44/91 سانتی‌متر) بوده و می‌توانند عمق‌های مختلفی داشته باشند.

عرض پی خود را 60.96 سانتی‌متر لحاظ کنید. در هر دو طرف پی 60.96 سانتی‌متر اضافه کنید. این مقدار باعث می‌شود پی به‌خوبی کار شود و به شما فضای لازم برای فونداسیون را می‌دهد. البته بسته به پیچیدگی پروژه و نظر طراح، این میزان می‌تواند بیشتر شود.

تخته‌های قالب‌بندی بتن پی در ابعاد (5.08 سانتی‌متر عرض و 25.4 سانتی‌متر طول) را تنظیم کنید. تخته‌ها را به شکل و اندازه پی برنامه‌ریزی‌شده قرار دهید.

نکات مهم در قالب بندی فونداسیون - شرکت عمود گستر قم

قالب را تراز و تنظیم کنید. پس از ریختن بتن، نمی‌توان تغییراتی را در فرم و شکل بتن ایجاد کرد. ازآنجاکه بتن بسیار سنگین است، اطمینان حاصل کنید که قالب شما محکم و ثابت است. یکی از ایرادات اجرای ساختمان که در برخی پروژه‌ها مشاهده می‌شود، محکم نبودن قالب و یا دیوار حائل بتن فونداسیون است که براثر فشار وارده بتن فروریخته و یا تغییر شکل می‌دهد.

بتن خود را بسازید. بتن آماده را در فرم خود بریزید. با استفاده از ویبره، هوای بتن را خارج کنید و با ماله سطح آن را صاف کنید.