صفر تا صد مراحل اجرای ساختمان- بخش دوم

اجرای ساختمان

اجرای بتن مگر

اجرای بتن مگر یکی از مراحل اجرای ساختمان است. در ترکیب بتن مگر عناصر سنگی و ماسه‌ای با چگالی بالا که در بتن معمولی وجود دارد، به کار نرفته است. بتن مگر از محتوای کم سیمانی تشکیل‌شده و در زیر پی که مقاومت در آن‌ها چندان مهم نیست مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مخلوط در مقایسه با بتن واقعی بسیار رقیق‌تر بوده و برای صرفه‌جویی در وقت ایده‌آل است. کاربرد اصلی آن ایجاد یک سطح یکنواخت برای پی و جلوگیری از تماس مستقیم با خاک است. بتن مگر یک سطح هموار را برای قرار دادن فونداسیون فراهم می‌کند و به‌عنوان سدی برای رطوبت یا سایر مواد شیمیایی در خاک مانند سولفات‌ها که می‌توانند به بتن صدمه بزنند و آن را ضعیف کنند، عمل می‌کند.

بتن مگر چیست؟ موارد استفاده و نکات مهم قبل از اجرای آن | عمران وب

 

پیاده کردن نقشه پی ساختمان

پیاده کردن نقشه پی ساختمان در اجرای ساختمان فرآیند انتقال طرح پیشنهادی معماری از نقشه‌ها به داخل زمین است. نقاط تعیین‌شده برای حدومرز سایت، پی‌ها، ستون‌ها، خطوط میانی دیوارها و سایر قسمت‌های اجرای ساختمان لازم را تعیین می‌کند. همچنین، میزان، زاویه و سطح صحیح را تعیین می‌کند. کل ساختار با توجه به تنظیمات اولیه تعیین و مستقر خواهد شد. اگر می‌خواهید نقشه پی ساختمان را پیاده کنید، ابتدا باید ابعاد را مشخص کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار در روند اجرای ساختمان استفاده از ریسمان است.

پیکتاژ چیست ؟ — اصول پیاده کردن نقشه سازه بر روی زمین | به زبان ساده –  فرادرس - مجله‌

 

ریسمان کشی پی ساختمان

در ابتدا ابعاد را اندازه بگیرید. شما باید ابعاد ساختمانی را که در پروژه اجرای ساختمان است بدانید. این شامل تمام دیوارهای خارجی و دیوارهای داخلی تحمل‌کننده بار است. دقت در درجه اول اهمیت است. سپس نقاط را علامت‌گذاری کنید. هنگامی‌که ابعاد دیوارهای ساختمان خود را دانستید، با قرار دادن چوب یا میله آهنی در زمین، نقاط گوشه خارجی را علامت‌گذاری کنید. مهم است که طول دیوارها دقیقاً مشخص‌شده و چوب یا میله‌های آهنی به‌طور مناسب قرار بگیرند. تخته‌های شیب نما را تنظیم کنید. در زاویه سمت راست‌گوشه‌ها، تخته‌های شیب نما را کار گذارید. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها کاملاً محکم و ایمن کار گذاشته‌شده‌اند، زیرا در مراحل بعدی اجرای ساختمان هر حرکتی ممکن است بر موقعیت خطوط آجری شما تأثیر بگذارد.

برای ساختاری چهار جداره به هشت تخته شیب نما نیاز دارید. سپس یک ریسمان به تخته عرضی تخته شیب نما خود وصل کنید. ریسمان را باز کنید و آن را به تخته شیب نما روبرو وصل کنید، اطمینان حاصل کنید که ریسمان نازک و کاملاً تراز است. در این مرحله اجرای ساختمان می‌توانید ترازبندی خود را با آویزان کردن شاقول از نقطه‌ای که ریسمان شما عبور می‌کند، بررسی کنید. اگر شاقول درست بالای مرکز میله چوبی آویزان باشد، یعنی به‌درستی تراز است. هنگامی‌که حدومرز بیرونی فونداسیون‌ها را مشخص کردید، اکنون می‌توانید برای تعیین حدود داخلی تنظیم کنید.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک ریسمان دیگر وصل کنید و آن را به‌موازات ریسمان خط بیرونی اجرا کنید. ریسمان را به تخته شیب نمای مقابل آن باز کرده و به آنجا وصل کنید، مطمئن شوید که خط صاف و یکدست است. فاصله بین خطوط بیرونی و داخلی شما باید عرض مناسب فونداسیون‌های شما باشد.