روش‌ اجرای نمای چوبی

نمای چوبی

یکی از مصالح طبیعی که قدمت بالایی نیز دارد، چوب است که به علت نوع ساختار خود حس گرما و صمیمت زیادی در فضا ایجاد می‌کند.

در گذشته استفاده از چوب به عنوان نمای ساختمان، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای مثال رطوبت موجود در هوا آسیب‌ زیادی به این متریال می‌زد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، راه حل‌هایی برای معایب این نوع نما پیدا شد تا خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی این متریال تا حد قابل قبولی بهبود یافته و به مرور اجرای نمای چوبی برای ساختمان مسکونی، ویلا و حتی مغازه با استفاده از مصالح چوبی جدید رواج پیدا کرد.

یکی از جدیدترین مصالح چوبی، چوب ترمو یا ترمووودها هستند.

ترمووودها با چوب درختان در جنگل کاملا متفاوت بوده و ویژگی‌های بسیار مناسبی برای استفاده در نمای چوبی دارند.

این متریال با گذراندن فرآیندهایی در کارگاه تولید شده که طی آن، چوب تا دمای 185 تا 220 درجه سانتی گراد حرارت می‌بیند تا همه عیوب ذاتی آن‌ اصلاح گردد.

این حرارت باعث می‌شود تا رطوبت موجود در چوب که زمینه رشد قارچ‌ها در آن را ایجاد کرده از بین رفته و دوام و پایداری چوب افزایش پیدا کند. همچنین مقاومت چوب در برابر هجوم حشرات، پوسیدگی و اشعه خورشید افزایش می‌یابد.

 

 

 

• روش‌ اجرای نمای چوبی

در اجرای نمای چوبی مثل سایر نماها باید در ابتدا روی بیرونی‌ترین سطح ساختمان، زیرسازی انجام شود تا نما به درستی و به صورت کاملا اصولی بر روی زیرسازی نصب گردد.

برای اجرای زیرسازی به دو روش زیرسازی سیمانی و زیرسازی فلزی می‌توان عمل کرد.

در زیرساز سیمانی ابتدا لایه بیرونی دیوار بنایی را با ملات ماسه سیمان به اندازه ضخامت 4 سانتی‌متر به طور کاملا شاقول و تراز  پوشش می‌دهیم.

این در حالی است که برای اجرای زیرسازی فلزی، باید ابتدا کل سطح دیوار بیرونی با قوطی‌های فلزی به ابعاد 40 در 40 میلی‌متر و با فاصله مرکز به مرکز تقریبا 50 سانتی‌متر به شکل شبکه‌های افقی و عمودی زیرسازی شود.

بعد از اجرای زیرسازها نوبت به نصب و سوار کردن ترمووودها بر روی زیرسازها می‌رسد.

برای نصب این متریال‌های چوبی می‌توان از پیچ‌ها، اتصالات پلاستیکی و فلزی و چوب‌های فاق و زبانه کمک بگیرید.

 

ارزانترین نمای ساختمان

تا اینجا با متریال‌های مختلفی آشنا شدیم که برای اجرای نما بسیار مناسب هستند. اما اگر شما به دنبال ارزانترین نمای ساختمان هستید باید در پاسخ بگوییم که سیمان یکی از ارزان‌ترین متریال‌هایی است که شما می‌توانید برای اجرای نما از آن استفاده کنید.

علاوه بر قیمت مقرون به صرفه این متریال، خواص فیزیکی و شیمیایی این متریال باعث شده که بتوان از آن در طرح، نقش و رنگ‌های متفاوتی استفاده کرد و بتوان طراحی منحصر به فرد برای نمای هر ساختمان داشت.

البته حتما در کنار هزینه‌ها، به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که می‌خواهید یک ساختمان را بنا کنید توجه داشته باشید چرا که حتی با وجود هزینه مقرون به صرفه اجرای نمای سیمانی، در شرایط آب و هوایی که رطوبت زیاد باشد، مقاومت مطلوبی از خودش نشان نداده و به همین خاطر موجب می‌شود تا شما سالانه مجبور به ترمیم و مرمت آن شوید که اصلا کار اقتصادی نیست.

نمای ساختمان دو طبقه یا ویلایی

نمای ساختمان دو طبقه یا ویلایی تفاوت چندانی با نمای سایر ساختمان‌ها ندارد و تنها تفاوت آن در این است که یک سری از نماها برای اجرای در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات کم توصیه نمی‌شود.

برای مثال بهتر است به جای استفاده از نماهای شیشه‌ای در نمای ساختمان دو طبقه از سیمان، سنگ یا آجر استفاده کنید.