روش‌های ایجاد تقارن در دکوراسیون داخلی

تقارن

۱۰ روش ایجاد تقارن در دکوراسیون

۱. تقارن اتاق غذا خوریتان را خیال انگیزتر می کند. تقارن کامل (زمانی که دو سمت اتاق مانند تصاویر آینه ای از یکدیگر هستند) برای یک فضا مانند لباس است. در اتاق ناهارخوری برای ایجاد ظاهری کلاسیک و شیک، قاب های هنری را از دوسمت آیینه بزرگ آویزان کنید. از دو لامپ، مجسمه و یا گلدان در دو سمت بوفه استفاده کنید. هر چه اشیای بیشتری در دو سمت برای ایجاد تقارن قرار داده شوند فضا احساس رسمی تری را القا می کند.

۲. تقارن باعث می شود چیدن میز ناهارخوری آسان تر شود. برای مثال قرار دادن صندلی های دسته دار در کنار صندلی های ساده با وجود تفاوت آنها اگر به صورت متقارن انجام شود از نظر ظاهری می تواند احساس تعادل را ایجاد کند. همچنین می توانید صندلی هایی که رنگ متفاوتی دارند را به صورت متقارن در اطراف میز قرار دهید.

۳. تقارن می تواند در عین هزینه کم تغییرات بزرگ و تأثیر گذاری بر روی محیط بگذارد. (تصویر سوم) برای مثال خط های سیاه و سفید رنگ شده بر روی دیوار، که خودتان نیز می توانید آن را انجام دهید، پس زمینه مناسبی را برای یک قاب عکس بزرگ سیاه و سفید آماده می کند. قرار دادن آباژورهای ست سیاه و سفید در کنار کاناپه سفید و سیاه تقارن زیبایی را در محیط ایجاد کرده است.

۴. تقارن می تواند باعث بهبود ارائه مجموعه هنری شما شود. اگر تابلوی هنری دارید که عاشق آن هستید اما به تنهایی به نظرتان بسیار کوچک است، می توانید آن را با استفاده از آثار هنری کوچکتر احاطه کنید. آنچه که می توانست مانند یک بوم باشد و بر روی دیوار گم شود اکنون به یک نقطه کانونی برای نمایش آثار مختلف تبدیل می شود. برای فریم های هماهنگ می توانید آنها را به صورت شبکه ای یا ستونی در کنار هم نصب کنید.

۵. تقارن به ایجاد توازن در جزئیات معمارانه فضا کمک می کند. اگر فضای مورد نظرتان یکی از زیبایی های معمارانه نظیر شومینه یا شاه نشین را دارد می توانید از آن به عنوان نقطه مرکزی چیدمان و محور تقارن استفاده کنید. این کار باعث ایجاد تعادل در محیط می شود. همانطور که در تصویر می بینید شومینه محور تقارن محیط است و دراور، آباژور و آیینه ها در دو سمت آن قرار گرفته اند.

۶. تقارن می تواند یک ورودی عادی را به یک گذرگاه قشنگ تبدیل کند. عبور از یک ورودی عادی و بدون هیچ جذابیتی می تواند با تقارن به یک اتفاق زیبا بدل شود. قرار دادن مجسمه ها بر روی پایه های مخصوص، مانند ورودی کاخ های باستانی، احساس نگهبانی از فضا را القا می کند. (تصویر ششم). و همانطور که می بینید از قفسه های کتاب با ترکیب رنگی آبی و سیاه که بر روی آنها تزیینات معمارانه قرار داده شده است به عنوان ستون های ورودی فضا استفاده شده است. فقط دقت داشته باشید از این ترکیب در کشورهای زلزله خیز استفاده نکنید.

۷. تقارن می تواند به یک فضای کوچک جلوه و شکوه ببخشد. ایجاد تقارن های جزئی در محیط می تواند اهمیت محیط را، هرچقدر کوچک، بالا ببرد. برای مثال در تصویر می بینید (تصویر هشتم) که پرده های بلند، دو قاب عکس و مبلمان با کوسن های متقارن احساس خوشایندی را به این نشیمن داده اند.

۸. تقارن به کم رنگ کردن نقش تکنولوژی در محیط کمک می کند. قراردادن صندلی ها، پرده های با طرح های گرافیکی و درختچه های تزیینی مشابه در اطراف تلویزیون به جای تمرکز چشم بر روی جعبه سیاه و بزرگ تلویزیون به حرکت آن در فضای اطراف کمک می کنند. (تصویر نهم) شما همچنین می توانید قفسه های ساده ایکیا را به صورت افقی به عنوان پایه تلویزیون قرار داده و از کتاب ها، سبدهای مخصوص وسایل، چراغ های مخصوص مطالعه و پرده های قرینه و بلند کمک بگیرید و به حرکت چشم در فضای اطراف کمک کنید.

۹. تقارن می تواند به نقطه مشترکی برای مبلمان به سبک وینتج، صنایع دستی و عتیقه بدل شود. در ابتدا کافی است مبل ها را به صورت متقارن قرار دهید. حتی اگر مبل ها شبیه نیستند، با آنچه در اختیارتان هست تلاش کنید هماهنگی و قرینگی ایجاد کنید. در محیط داخلی تصویر (تصویر یازدهم) مشاهده می کنید دو مبل که رو به روی هم قرار گرفته اند با وجود یکسان نبودن، متعادل به نظر می رسند. دو لامپ شبیه به هم به از بین بردن تفاوت میزها کمک کرده اند. و پنجره ها و نور و سایه های یکسانی که در محیط ایجاد کرده اند، به اتصال و پیوند متقارن میان تمام اجزای اتاق کمک کرده است.

۱۰. تقارن مهم ترین اصل در چیدمان یک اتاق نشیمن است. اگراحساس می کنید اتاق نشیمنتان چیزی کم دارد کافی است با دقت به اطرافتان نگاه کنید. از چه چیزهایی به صورت جفت دارید؟ اگر از اغلب چیزهایی که در محیط است تنها یک عدد دارید یک عدد دیگر از آن تهیه کنید. یک جفت آباژور، یک جفت کوسن با روکش یکسان و یک جفت میز عسلی می توانند در چیدمان کمکتان کنند. دقت کنید که تنها داشتن یک جفت از این وسایل کافی نیست و نحوه چیدمان آنها در کنار هم نیز بسیار مهم است. تقارن اگر به خوبی در محیط اعمال شود احساس امنیت و حس دلپذیری به بیننده القا می کند. (تصویر دوازدهم)

و در اتاق نشیمن تصویر (تصویر سیزدهم) مبل های هماهنگ، صندلی های چرمی و پروانه ای شکل می توانند یک چیدمان ساده و هماهنگ را ایجاد کنند که نگاه کردن به آن به شما احساس راحتی و نظم می دهد.