دوخت ترک فعال بتن

دوخت ترک فعال بتن

«دوخت ترک» (Crack Stitching)، یک روش مناسب برای ترمیم ساختاری ترک‌های فعال است. در این روش، دو حفره در دو طرف ترک حفر می‌شود. پس از تمیزکاری، قلاب مخصوص دوخت در حفره‌ها قرار می‌گیرد. سپس، یک دوغاب رزینی (اپوکسی) به درون حفره‌ها ریخته می‌شود. قلاب‌های دوخت ترک، دارای ابعاد و جهت‌گیری‌های متفاوت بوده و معمولا از جنس میله‌های فولادی هستند. جهت‌گیری قلاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که کشش را به خوبی انتقال دهد و از تمرکز تنش جلوگیری کند.

 

مقایسه دوخت (تصویر راست) با شیار و درزبندی (تصویر چپ)
                                                               مقایسه دوخت (تصویر راست) با شیار و درزبندی (تصویر چپ)

دوخت ترک به منظور ترمیم انواع ترک سازه‌ای در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخصوصا وقتی نیاز به اصلاح مقاومت کششی در راستای ترک‌های بزرگ باشد. با این وجود، اجرای آن به همراه روش‌های قابل اعتمادتری نظیر تزریق اپوکسی، کارایی ترمیم را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دوخت ترک‌ها در عضوهای غیر سازه‌ای نظیر دیوارها، عملکرد بهتری دارد.

 

افزودن میلگرد برای ترمیم ترک فعال بتن

افزودن میلگرد برای ترمیم ترک‌های فعال، به دو صورت انجام می‌گیرد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

افزودن میلگرد معمولی برای ترمیم ترک فعال بتن

افزودن میلگرد معمولی، به منظور ترمیم ترک‌های موجود در بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، با آب‌بندی ترک با استفاده از ماده مناسب شروع می‌شود. سپس، حفره‌هایی به قطر تقریبی 20 میلی‌متر را به گونه‌ای حفر می‌کنند که با صفحه ترک زاویه 90 درجه بسازد.

 

پیکربندی میلگردهای تقویتی برای ترمیم ترک
                                                              پیکربندی میلگردهای تقویتی برای ترمیم ترک

 

میلگردهای اپوکسی با قطر 12 یا 16 میلی‌متر به درون حفره‌ها رانده می‌شوند. میلگردها از هر طرف ترک حدود 500 میلی‌متر گسترش می‌یابند. فاصله‌داری میلگردها به شدت ترک‌خوردگی بتن و نظر کارشناسی مهندسان بستگی دارد.

افزودن میلگرد پیش‌تنیده برای ترمیم ترک فعال بتن

افزودن میلگرد پیش‌تنیده، یک روش رایج برای تقویت عضوهای بتنی است. این روش، به منظور ترمیم ترک‌های فعال و سازه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترک‌های جدی و حساس، تزریق دوغاب سیمانی یا دوغاب اپوکسی کفایت نمی‌کند. میلگردهای پیش‌تنیده گزینه بسیار مناسبی برای بهبود ظرفیت سازه‌ای دال‌ها و تیرهای بتنی هستند. این المان‌های تقویت‌کننده، باعث جلوگیری از گسترش ترک‌ها و اثرات مخرب آن‌ها می‌شوند.

 

نحوه ترمیم ترک در دال و تیر بتنی به روش میلگرد پیش تنیده
                                                           نحوه ترمیم ترک در دال و تیر بتنی به روش میلگرد پیش تنیده