دستور ARRAY در اتوکد چه کاربردی دارد؟

Array در زبان انگلیسی به معنای آرایه است. دستور ARRAY در اتوکد برای ایجاد چندین کپی از اشیا در آرایه‌ای با الگوی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستور COPY نیز قادر به انجام این کار است. با این وجود، ARRAY از دقت، سرعت و انعطاف‌پذیری بیشتری بهره می‌برد. یکی دیگر از مزیت‌های ARRAY، امکان کپی کردن اشیا در راستای یک زاویه از پیش تعیین شده با تعداد دلخواه است. به این ترتیب، شما قادر به ایجاد آرایه‌ای از اشیا مورد نظر با الگوهای مختلف خواهید بود.

به عنوان مثال، با استفاده از دستور ARRAY در اتوکد می‌توان چندین کپی از اشیا را در یک ردیف، ستون، حلقه یا شکل‌های نامنظمی نظیر یک مسیر پیچ در پیچ ایجاد کرد.

 

آرایه‌های ایجاد شده توسط دستور ARRAY در اتوکد

 

به هر یک از المان‌های آرایه، آیتم گفته می‌شود. هر آیتم می‌تواند از چند شی (نقطه، خط و اشیا دیگر) ساخته شده باشد. به علاوه، دستور ARRAY بر روی یک بلوک (سه بعدی) نیز قابل اجرا است.

اجرای دستور ARRAY در اتوکد چگونه انجام می شود؟

به طور کلی، برای اجرای دستورها در نرم افزار اتوکد دو راه وجود دارد. راه اول، استفاده از رابط گرافیکی (کلیک بر روی آیکون‌ها) برای اجرای عملکردهای مورد نظر و راه دوم، تایپ دستور مربوط به عملکردهای مورد نظر در نوار خط فرمان (Command line) است. اجرای دستور ARRAY در اتوکد نیز با هر دو روش اشاره شده قابل انجام است.

روش اول: اجرای دستور ARRAY در اتوکد با استفاده از رابط گرافیکی

به منظور اجرای دستور ARRAY با استفاده از رابط گرافیکی بر روی زبانه Home در نوار ابزار بالای نرم افزار کلیک کنید. در در بخش Modify این زبانه، آیکونی به نام Array وجود دارد. با کلیک بر روی Array، گزینه‌های این دستور برای شما به نمایش درمی‌آید. در بخش بعدی، عمکلرد این گزینه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

روش دوم: اجرای دستور ARRAY در اتوکد با استفاده از نوار خط فرمان

تایپ ARRAY در نوار خط فرمان پایین صفحه و فشردن کلید Enter، روش دیگر اجرای دستور ARRAY در اتوکد است. با انجام این کار، گزینه‌های این دستور در همان بخش نوار خط فرمان ظاهر می‌شوند.

 

 

نکته: در صورت تمایل به استفاده از نوار خط فرمان برای اجرای عملکردهای مورد نیاز، از فعال بودن آن در محیط اتوکد اطمینان حاصل کنید. کلید ترکیبی CTRL+9 در سیستم عامل ویندور و کلید ترکیبی CMD+3 در سیستم عامل مکینتاش به منظور روشن/خاموش کردن این نوار استفاده می‌شود. به علاوه با تایپ «CommandLine» در هر نقطه از صفحه رسم و فشردن کلید Enter، نوار خط فرمان ظاهر خواهد شد.