تورق بتن چیست؟

تورق بتن

«تورق بتن» (Concrete Delamination)، پدیده‌ای مشابه با تاول زدن است. با این تفاوت که در این پدیده، لایه سطحی بتن از لایه‌های پایینی جدا می‌شود. وجود تورق در یک محدوده کوچک، مشکل خاصی را برای بتن به وجود نمی‌آورد. با این حال، با گسترش محدوده تورق، عملکرد سطح بتن به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تورق شدید، باعث جدا شدن کفپوش‌های روی بتن می‌شود. این مسئله، نفوذ رطوبت، گسترش ترک و اختلال در عملکرد سازه بتنی را در پی دارد. پدیده تورق اغلب در دال بتنی رخ می‌دهد.

تورق در دو محدوده کوچک و نزدیک به هم بر روی سطح بتن
                                                                  تورق در دو محدوده کوچک و نزدیک به هم بر روی سطح بتن

 

زمانبندی درست برای اجرای ماله‌کشی نهایی، مهم‌ترین عامل در ایجاد تورق بتن است. ماله‌کشی باید پس از گیرش اولیه بتن انجام شود. انجام این عملیات قبل از گیرش اولیه، تاول زدن ناشی از آب انداختن یا حبس شدن حباب‌های هوا را در پی دارد. در صورت اعمال بار بر روی سطح، تاول تبدیل به تورق و جدایش لایه‌های سطحی خواهد شد. از عوامل دیگر موثر بر تورق بتن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از ملات چسبنده با دانه‌بندی بسیار ریز
  • نرخ بالای تبخیر
  • عجله کردن در اجرای عملیات‌های پرداخت

در صورت عجله کردن در اجرای عملیات‌های پرداخت، امکان گسترش تورق از یک ناحیه کوچک به تمام سطح بتن وجود خواهد داشت. روش‌های ترمیم بتن در صورت رخ دادن تورق عبارت هستند از:

روش‌های بالا به منظور برداشت لایه آسیب‌دیده بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از اتمام لایه‌برداری، لایه جدید بتن بر روی محل آسیب‌دیده جانمایی و پرداخت می‌شود.