تفهیم نامه معماری

تفهیم نامه

ساده ‌سازی یک روند خلاقانه است. طراحی یعنی ساده‌سازی، و این روند خلاقانه متکی بر طراحی است. لویی کان، معمار الهام‌بخش آمریکایی، مطرح کرد که فقط پس از تکمیل یک ساختمان است که شما متوجه می‌شوید باید چه چیزی را می‌ساختید. ساختمان تکمیل‌شده، برای مشتری و طراح دید و ادراکی را به ارمغان می‌آورد که یاد بگیرند، ساختمان بعدی باید چگونه‌باشد. این دید و ادراک ایجاد شده می‌تواند در قالب سندی به عنوان زبان مشترک میان کارفرمایان، طراحان و فعالان حوزه ساخت و ساز ایفای نقش کند و چهارچوبی برای طراحی پروژه‌های آتی فراهم سازد. چنین سندی به عنوان تفهیم نامه طراحی معماری یا اصطلاحاً دیزاین بریف ، میان معماران و فعالین این عرصه در سراسر جهان مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

تفهیم‌ نامه طراحی معماری طراحی

تفهیم نامه

تفهیم ‌نامه طراحی سندی است که خلاصه‌ای از همه جنبه‌های خلاقانه مربوط به یک پروژه در آن گنجانده شده است. شامل جزئیاتی مهم که باید یک طراح در نظر بگیرد. این سند بر کار‌هایی تاکید دارد که باید از ابتدا تا انتهای یک پروژه انجام گیرد. اگرچه این اسناد ساده هستند، اما ضرورت آن زمانی آشکار می‌شود که موفقیت یک پروژه‌ را در گرو دستیابی به تفاهم میان طراح و کافرما بدانیم!

به طور کلی، هرچه شرح آن مختصر‌‌تر و دقیق‌تر باشد، دستورالعمل و جهت آن نیز واضح‌تر خواهد‌بود. یک تفهیم‌ نامه، در عین اینکه دست‌تان را برای خلاقیت بازتر می‌‌گذارد، ممکن است مانع از اعمال نظر و ارائه طرح‌هایی شود که مطابق با نیاز‌‌های مشخص شده کارفرما نباشد.

 

چرا تفهیم ‌نامه طراحی مهم است؟

تفهیم نامه

تفهیم‌‌نامه‌ طراحی از گام‌های ابتدایی یک پروژه تلقی می‌شود، و بدون وجود آن‌، شکل‌گیری و نهایی‌شدن یک پروژه سخت است.

این سند، ابزاری حیاتی برای برقراری ارتباط است که کارفرما یا کارفرمایان را قادر می‌سازد تا نتایج مطلوب از محصول نهایی (ساختمان) را برای معمار یا طراح توصیف کنند. بدون تفهیم‌ نامه طراحی، هیچ جهت و مسیر مشخصی وجود ندارد. و مهم‌تر از آن هیچ سابقه‌ای از اجزای پروژه اجرا شده ثبت نمی‌شود.

تفهیم‌نامه طراحی در روند توسعه پروژه، هم برای کارفرما و هم معمار، نقطه مرجع است. و در مرحله کانسپت فرایند طراحی که عموماً محل اختلاف‌نظر طرفین است، این سند به کمک معمار می‌شتابد

اساساً تفهیم ‌نامه طراحی، قرارداد معماری غیر‌رسمی بین کارفرما و معمار است. مشخص‌کردن محصول‌نهایی، معمار را قادر می‌سازد تا بر‌اساس محدودیت‌ها و انتظارات کارفرما، به طراحی بپردازد، که منجر‌به رضایت طرفین شود.

تفهیم‌ نامه طراحی از کجا آمده است؟

تفهیم نامه

تفهیم ‌نامه طراحی می‌تواند در انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی باشد. و در ابتدای‌کار، ممکن است فقط یادداشت‌هایی داشته باشید که از یک جلسه یا یک ایمیل مختصر از کارفرما باشد. و بنابراین اگر چنین است، باید این موارد رسمی شود.

برخی از پروژه‌ ها، اسنادی حاوی قوانین و ضوابط مشخص شده‌ای دارند. این اسناد در ابتدای کار با تفاهم میان کافرما و معمار تثبیت می‌شود و میان معمار و کارفرما تنظیم می‌شود.