تفاوت روشنایی و نورپردازی چیست؟

روشنایی

همانطور که می دانید روشنایی و نورپردازی دو زمینه اساسی و مهم در علم مهندسی نور می باشند که تاثیرات فوق العاده ای در جلوه های نوری دارند .

به گزارش سایت ایسنا و گفته های آذر طیف :

 اصولاً عبارت روشنایی در جایی بکار می رود که استاندارد های اولیه برای دیدن و برخورد نکردن با اجسام مد نظر است.

اصول-نورپردازی-رستوران

روشنایی

اجازه بدهید با یک مثال روشنایی را برای شما عزیزان تعریف کنیم . شما رانندگی در شب در یک جاده را در نظر بگیرید ، برای آن که شما بتوانید رانندگی ایمن در شب را تجربه کنید احتیاج به آن دارید که روشنایی خاصی را داشته باشید و یا در یک دفتر کار برای آنکه نیرو های شما بتوانند بازدهی مناسبی داشته باشند و دچار خیرگی نشوند شما احتیاج به روشنایی دارید .

اما این روشنایی چگونه تعیین می شود ؟ روشنایی با هدف جا یابی با محاصبات خاصی مشخص می شوند تا سایه ها کنترل شوند .

نورپردازی

اگر شما بتوانید از نظر روشنایی حداقل ها را در ملاحظه خود در بیاورید آن گاه نورپردازی برای شما معنا پیدا می کند در واقع در نورپردازی هنرمندان در تلاش هستند تا بخشی از اثر خود را بیشتر نمایان کنند در واقع می توان گفت تفاوت نورپردازی و روشنایی در آن است که در نورپردازی شما از منظر زیبایی شناسی به اثر خود می پردازید .

رنگ نور

کاربرد نورپردازی

نورپردازی اشکال متفاوتی را در بر می گیرد و در سالیان گذشته بر اهمیت نور پردازی ابنیه ها بسیار تاکید شده است در حدی که حتی در یک روستای بسیار کوچک نیز در هنگام ساخت ساختمان ها جایی را برای چراغ و نور پردازی تعبیه می کنند .

همانطور که احتمالا دقت کرده اید نور پردازی در ساختمان ها و ابنیه تاریخی شکوه و زیبایی بنا را چندیدن برابر می کند برای مثال احتمالا دقت کردید که در موزه ها و گالری های هنری جزییات و ریزه کاری های اثر را با نورپردازی برجسته تر می کنند .

مورد دیگر از استفاده های نورپردازی ، استفاده برای نمایش اجناس فروشگاه ها می باشد که می تواند بازه ای از جواهر فروشی تا میوه فروشی و آرایشگاه های زنانه و مردانه را پوشش دهد که این امر سبب جذب بیشتر مشتریان و ترغیب آن ها به خرید می باشد .

لازم به ذکر است که نیاز های روشنایی پارامتر هایی دارد که معمولا به وسیله استاندارد های گوناگونی اندازه گیری و مشخص می شوند که این پارامتر ها به شرح زیر می باشند :

  • توان مصرفی
  • سایر پارامترهای الکتریکی نظیر ضریب توان
  • بازدهی و درجه حفاظت (IP)

نورپردازی

تفاوت روشنایی و نور پردازی

در واقع می توان گفت که وظیفه روشنایی به دیدن خلاصه می شود یعنی وقتی جسمی را شما می بینید بدین معناست که روشنایی کار خود را به خوبی انجام داده است و ماموریت خود را به پایان رسانده است این در حالی است که نورپردازی را می توان لذت از رویت معنا داد و وقتی ابنیه و یا فروشگاهی از نظر شما زیبا بنظر می آید بدین معناست که نورپردازی کار خود را به خوبی انجان داده و ماموریت خود را به پایان رانده است .

و در نهایت شما باید این نکته را همواره در ذهن خود داشته باشید که نورپردازی و روشنایی مکمل یکدیگر هستند و نمی شود آن ها را از هم دیگر جدا دانست برای مثال دو پارک را در نظر بگیرید یکی از آن ها به روشنایی اهمیت زیادی داده و زیبایی آنچنانی ندارد و دیگر به نور پردازی اهمیت داده ولی به روشنایی اهمیتی نداده به طوری که این پارک از دور جلوه بسیار زیبایی دارد اما از نزدیک و وقتی داخل پارک هستید شما روشنایی کافی را حتی برای قدم زدن ساده را نیز ندارید . پس نتیجتا شما باید روشنایی و نورپردازی را در کنار یکدیگر داشته باشید .