بتن اکسپوز در طراحی داخلی چه کاربردی دارد؟

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به عنوان یکی از المان‌های طراحی داخلی برای پرداخت کف، دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن اکسپوز کف چیست؟

پنل‌ها و تایل‌های بتن اکسپوز با شکل‌ها و طرح‌های متنوع برای کف‌سازی فضاهای داخلی ساختمان نظیر اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی قابل استفاده است. البته به دلیل رفت و آمدهای زیاد، احتمال افتادن وسایل، ریختن مواد و تماس با رطوبت، بتن‌های اکسپوز کف به نگهداری بیشتری نسبت به نواحی دیگر نیاز دارند. علاوه بر این، به دلیل عملکرد سازه‌ای کف‌ها در ساختمان، امکان استفاده از تایل‌های سه‌بعدی بتن اکسپوز فراهم نیست. با این وجود، اجرای بتن اکسپوز کف ساده‌تر از نواحی دیگر است.

اجرای تایل‌های طرح‌دار و مربعی بتن اکسپوز در کف آشپزخانه
                                                             اجرای تایل‌های طرح‌دار و مربعی بتن اکسپوز در کف آشپزخانه

بتن اکسپوز دیوار چیست؟

پنل‌ها و تایل‌های بتن اکسپوز، برای ایجاد فضای داخلی اتاق‌ها به صورت کلاسیک، مدرن و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود اجرای پیچیده این بتن‌ها بر روی دیوار نسبت به کف، آزادی عمل بسیار بیشتری برای ابعاد و شکل انتخابی وجود دارد. به علاوه، با به کارگیری مصالح مخصوص در بتن‌های اکسپوز دیوار، امکان افزودن عایق صوتی و حرارتی به فضای داخلی نیز فراهم می‌شود. البته توجه داشته باشید که در صورت اجرا در محیط‌های مرطوب، این بتن‌ها مانند تایل‌های کف به نگهداری بیشتری نیاز خواهند داشت.

اجرای بتن معماری در سطح دیوار فضای داخلی
                                                                           اجرای بتن معماری در سطح دیوار فضای داخلی

بتن اکسپوز سقف

استفاده از پنل‌ها و تایل‌های بتن اکسپوز برای سقف، به اندازه کف و دیوار رواج ندارد. در این حالت، به دلیل وزن نسبتا بالای المان‌های بتنی، اجرای آن‌ها نسبت به حالت‌های دیگر دشوارتر خواهد بود. با این وجود، در صورت اطمینان و رعایت ملاحظات ایمنی، اجرای بتن‌های اکسپوز سقف با تایل‌ها و پنل‌های سبک‌تر می‌تواند باعث یکپارچگی طراحی فضای داخلی شود.

سقف بتن اکسپوز
                                                                                   سقف بتن اکسپوز

بتن اکسپوز در المان‌های دیگر فضای داخلی

از بتن اکسپوز می‌توان برای تطبیق المان‌های دیگر فضای داخلی با یکدیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، سنگ‌های گرانیتی سنگ اپن آشپزخانه، سطح میز‌های داخلی، وان حمام، روشویی‌ها و دیگر المان‌های داخلی با استفاده از بتن‌های اکسپوز قابل جایگزین شدن هستند.

استفاده از تبن معماری به عنوان سینک ظرفشویی، اپن و میز ناهارخوری
                                             استفاده از بتن معماری به عنوان سینک ظرفشویی، اپن و میز ناهارخوری

بتن اکسپوز رنگی چیست؟

بتن‌های اکسپوز در اغلب موارد با رنگ طبیعی خود (خاکستری) مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود، در صورت نیاز به اجرای بتن‌هایی با رنگ‌های دیگر می‌توان از سنگدانه‌های رنگی، رنگدانه‌ها یا پوشش‌های رنگی استفاده کرد. تنوع رنگ، از ویژگی‌های مثبت بتن‌های اکسپوز به شمار می‌رود.

برخی از رنگ‌های بتن اکسپوز
                                                                    برخی از رنگ‌های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز سه بعدی چیست؟

بتن اکسپوز سه بعدی، تایل‌هایی با طرح سه‌بعدی است که اغلب به منظور ایجاد نمای مدرن و تزئینی در فضای داخلی ساختمان بر روی دیوارها اجرا می‌شود. این تایل‌ها معمولا کوچک‌تر از تایل‌های معمولی بتن‌های اکسپوز هستند. هزینه ساخت و اجرای بتن‌های اکسپوز سه‌بعدی نسبتا زیاد است.

نمونه‌ای از تایل‌های سه بعدی بتن اکسپوز
                                                              نمونه‌ای از تایل‌های سه بعدی بتن اکسپوز