بایدها و الزامات مورد توجه در نورپردازی نما

نورپردازی نما
  • هدف‌گذاری

نور‌پردازی نما باید حتما با هدف قبلی انجام شود،برای مثال نور پردازی به دو روش انجام می‌گیرد.

  • صرفا جهت زیبایی نما
  • مورد توجه قرار گرفتن برخی المان‌ها

از دیگر مواردی که در نورپردازی مورد توجه قرار بگیرد این است که باید مشخص شود که نورپردازی برای بخشی از نما است یا برای کل نمای ساختمان.

  • به نور و ویژگی‌های مرتبط به آن توجه کنید

از جمله موارد حائز اهمیت در نورپردازی، شدت، جهت و رنگ نور است.
در ادامه هر یک از این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • رنگ

رنگ نورپردازی نمای ساختمان باید با رنگ مصالح استفاده شده در ساختمان تناسب داشته باشد، بنابراین رنگ نور و مصالح  باید در یک طیف رنگی قرار داشته باشند تا قرارگیری در کنار یکدیگر زیبا و یکپارچه بنظر برسند.

از جمله نورهای پرکاربرد در نمای ساختمان می‌توان به نور سفید و نور آبی اشاره کرد، چرا که با اکثر رنگ‌‌ها تناسب دارند و هارمونی زیبایی را ایجاد می‌کنند.

colour of light

 

  • شدت نور

اگر شدت نور کم باشد باعث کم ‌جلوه بودن نما و اگر زیاد باشد علاوه بر ایجاد آلودگی نوری، موجب نمایان‌ شدن عیب‌های نما می‌شود.
به همین دلیل است که در نمای ساختمان باید از شدت نور متعادل استفاده شود، چرا که جلوه ساختمان را حفظ می‌کند و زیبایی بیشتری به نما می‌دهد.
همچنین شدت این نورها باعث اذیت عابران نمی‌ شوند و برای ساکنین نیز ساختمان تکراری و خسته‌ کننده نخواهند شد.

شدت نور

 

  • جهت نور

از دیگر مسائل مهم در نورپردازی، انتخاب جهت نورپردازی است، نورپردازی نما به هیچ عنوان نباید به داخل ساختمان وارد شود، وارد شدن نور به داحل ساختمان علاوه بر مشکلات اختلال نور، به شدت باعث آزار ساکنین می‌شود.
جهت نور باید به شکلی باشد که با تابیده ‌شدن نور به قسمت‌ های برجسته ساختمان، سایه ‌ای بر روی قسمت‌های دیگر آن ایجاد نشوند چرا که این موضوع به زیبایی ساختمان آسیب زیادی وارد می‌کند.
همچنین منبع نور نباید مشخص باشد و افرادی که به ساختمان نگاه می‌کنند باید نوری یکپارچه را ببینند.

Interior Lighting