انواع وال پست چه هستند؟

وال پست

وال پست یک المان ساده است که انواع زیادی ندارد. در یک دسته‌بندی کلی، وادار از نظر جهت گیری نسبت به ستون، به دو نوع قائم (موازی با ستون) و افقی (عمود بر ستون) تقسیم می‌شود. در طرف مقابل، گزینه‌های نسبتا متنوعی برای اتصال وال پست به عضوهای سازه‌ای و دیوار وجود دارد. وادار با توجه به نوع اتصالات مورد استفاده می‌تواند به صورت کشویی، تلسکوپی و به صورت پیوسته یا منقطع اجرا شود. البته استفاده از نبشی‌های منقطع برای اجرای وادار از رواج بیشتری برخوردار است. این وادارها با عنوان وال پست منقطع نیز شناخته می‌شوند.

وال پست قائم چیست؟

وادار عمودی یا قائم، پروفیلی است که موازی با ستون یا عضوهای قائم دیگر در میان دیوار اجرا می‌شود. این پروفیل معمولا به شکل H است که ساخت آن با استفاده از دو ناودانی یا چهار نبشی صورت می‌گیرد. شکل H وادار قائم برای تعبیه کردن راحت‌تر بلوک یا آجر درون آن و فراهم کردن مهار خارج از صفحه دیوار است. وال پست عمودی با توجه به محل به کارگیری، با عناوین زیر نیز شناخته می‌شود:

  • وال پست میانی یا وادار میانی: واداری که در میانه طول دیوار اجرا می‌شود.
  • وال پست کناری یا وادار کناری: واداری که اجرای آن در نزدیکی عضوهای قائم و با یک فاصله مشخص (حداقل یک متر) صورت می‌گیرد.
وال پست افقی یا تیرک چیست؟

تیرک یا وال پست افقی، یک عضو افقی با مقطع فولادی یا بتنی است که ارتفاع آزاد دیوارهای بلند (بیشتر از ۳.۵ متر) را کاهش می‌دهد. تیرک معمولا به همراه وال پست انتهایی اجرا می‌شود. وال پست، علاوه بر بهبود جداسازی دیوار از قاب، نقش نگهدارنده تیرک را نیز بر عهده دارد. تصویر زیر، پیکربندی وادار قائم (کناری) و افقی (تیرک) را نمایش می‌دهد.

یک دیوار ۶ متری با ارتفاع بیش از ۳.۵ متر
                                                                    یک دیوار ۶ متری با ارتفاع بیش از ۳.۵ متر

 

برای جلوگیری از تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل، وادار باید حداقل با فاصله یک متری از ستون اجرا شود. تیرک نیز باید به طور کامل و به گونه‌ای بر روی دیوار بنشیند که هیچ باری از طرف بخش بالایی (تیر یا سقف) به آن منتقل نشود. دتایل تمام اتصالات نمایش داده شده در تصویر بالا (det.1 تا det.6) به طور کامل در پیوست ششم استاندارد 2800 ایران، ویرایش چهارم، بند پ-۶-1-4-2-4 موجود است.

میلگرد بستر چیست؟

در دیوارها یا تیغه‌های بلوکی، به منظور مهار کردن نیروی خارج از صفحه، المان‌های مسلح‌کننده‌ای به نام میلگرد بستر (از نوع خرپایی یا نردبانی) مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبشی، ناودانی یا شاخک انتهایی از اتصالات مورد نیاز برای اجرای میلگرد بستر هستند. میلگرد بستر را می‌توان به عنوان یک وال پست افقی در نظر گرفت.