انواع ترک در ستون بتنی چه هستند ؟

انواع ترک در ستون بتنی 

ستون در ساختمان، یکی از عضوهای سازه‌ای (عضو فشاری) بسیار مهم است. در صورت عملکرد نامناسب این عضو، ایمنی تمام سازه به خطر می‌افتد. از مشکلات اساسی در سازه‌های بتن آرمه، می‌توان به ترک‌خوردگی ستون اشاره کرد. این مشکل، بر اثر طراحی نامناسب، اجرای غلط، وجود اضافه بار، خوردگی میلگردها، نشست موضعی فونداسیون، خزش و جمع‌شدگی به وجود می‌آید.

 

انواع ترک در ستون بتنی
                                  انواع ترک در ستون بتنی (از راست به چپ: ترک افقی، مورب، جداکننده و خوردگی)

 

انواع ترک در ستون بتنی به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • ترک مورب
  • ترک افقی
  • ترک جداکننده
  • ترک ناشی از خوردگی

در ادامه به معرفی هر یک از موارد بالا می‌پردازیم.

 

ترک مورب در ستون بتنی

ترک مورب در ستون بتنی، در تمام سطح عرضی گسترش می‌یابد. این نوع ترک، معمولا به دلیل ظرفیت باربری پایین، مقطع کوچک و میلگردگذاری کم در ستون رخ می‌دهد. ترک‌های مورب به طور مستقیم بر روی رفتار سازه تاثیر منفی می‌گذارند. بنابراین، باید به صورت مناسب ترمیم شوند.

 

ترک افقی در ستون بتنی

ترک افقی در ستون بتنی، معمولا در نزدیکی محل اتصال به تیر و محل اعمال تنش‌های کششی بزرگ گسترش می‌یابد. ظرفیت پایین ستون در برابر تحمل گشتاور، میلگردگذاری کم یا جایگذاری نامناسب میلگردها، از دلایل اصلی رخ دادن این ترک‌ها هستند. ترک‌های افقی ستون، مقاومت برشی را کاهش داده و احتمال شکست را افزایش می‌دهند. از این‌رو، باید آن‌ها را هر چه سریع‌تر ترمیم کرد.

 

ترک جداکننده در ستون بتنی

ترک‌های جدا کننده در ستون بتنی، به صورت عمودی، نزدیک به هم و با عرض‌های متفاوت گسترش می‌‌یابند. کیفیت پایین بتن و میلگردگذاری کم، از دلایل اصلی رخ دادن این ترک‌ها محسوب می‌شوند. رسیدن ستون به حداکثر ظرفیت باربری، ایجاد ترک جداکننده را در پی دارد.

 

ترک ناشی از خوردگی در ستون بتنی

ترک ناشی از خوردگی، در راستای جهت‌گیری میلگردها گسترش می‌یابد. این نوع ترک، معمولا با عرض یکنواخت رخ می‌دهد. به مرور زمان، عرض ترک‌های ناشی از خوردگی افزایش می‌یابد. خوردگی میلگردها و پیوند نامناسب بتن و میلگرد، از دلایل اصلی رخ دادن این نوع ترک است. در صورت عدم رسیدگی به این ترک، میلگردها با سرعت زیاد خورده می‌شوند و ظرفیت باربری سازه را به خطر می‌اندازند.