اندازه گذاری در اتوکد سه بعدی

اتوکد سه بعدی

ابزارهای اندازه‌گذاری در محیط‌های دوبعدی و سه‌بعدی اتوکد مشترک هستند. با این وجود، فرآیند اندازه گذاری المان‌های سه‌بعدی، یک تفاوت مهم با اندازه‌گذاری المان‌های دوبعدی ندارد. برای درک این تفاوت، مکعب زیر را در نظر بگیرید.قصد داریم طول و عرض وجه روبه‌رویی این مکعب را اندازه‌گذاری کنیم.

 

 

دستور DIM را اجرا می‌‌کنیم و بر روی دو گوشه پایینی وجه روبه‌رویی کلیک می‌کنیم. به این ترتیب، پیش‌نمایش اندازه‌گذاری ظاهر می‌شود.

 

 

با حرکت نشانگر ماوس، موقعیت اندازه‌گذاری را تنظیم کرده و کلیک می‌کنیم. اکنون، به سراغ اندازه‌گذاری ضلع دیگر وجه روبه‌رویی می‌رویم. اگر بدون اعمال هیچ تنظیماتی، این کار را انجام دهیم، نتیجه زیر حاصل می‌شود.

 

 

همان طور که مشاهده می‌کنید، اندازه‌گذاری به درستی انجام نشده است. کلید Esc را فشار می‌دهیم تا از دستور DIM خارج شویم. از زبانه Home، پنل «Coordinates»، بر روی فلش کنار آیکون «UCS» کلیک کرده و گزینه «Face» را انتخاب می‌کنیم.

 

 

با این کار، نشانگر ماوس به شکل محورهای مختصات در می‌آید. نشانگر را به روی وجه مورد نظر می‌بریم.

 

 

با انتخاب وجه توسط کلیک چپ، منوی زیر ظاهر می‌شود.

 

 

کلید Enter را فشار می‌دهیم. محورهای مختصات بر روی وجه انتخابی منطبق می‌شوند.

 

 

اکنون، با استفاده از دستور DIM، اندازه‌گذاری ضلع دیگر وجه مورد نظر را مجددا انجام می‌دهیم.

 

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، متن اندازه‌گذاری به درستی نمایش داده می‌شود. برای اندازه‌گذاری وجه‌های دیگر نیز از همین روش استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، محورهای مختصات را با استفاده از ابزار Face، با وجه بالایی مکعب انطباق می‌دهیم.

 

 

سپس، ابعاد ضلع دیگر مکعب را اندازه‌گذاری می‌کنیم.

 

 

اندازه‌گذاری ابعاد مکعب در محیط سه‌بعدی اتوکد به صورت بالا خواهد بود.