اندازه گذاری دایره در اتوکد

دایره

ابزارهای اندازه‌گذاری اتوکد، امکان تعیین طول اجزای مختلف دایره نظیر قوس (کمان)، شعاع و قطر را فراهم می‌کنند. در ادامه، به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

 

اندازه گذاری قوس در اتوکد

قوس‌ها، یکی از دیگر از المان‌های ترسیمی هستند که نیاز به اندازه‌گذاری دارند. اندازه‌گذاری این المان‌ها در اتوکد با دستور «DIMARC» انجام می‌گیرد. متن این نوع اندازه‌گذاری، طول کمان را نمایش می‌دهد.

 

اندازه گذاری در اتوکد

 

برای فعال‌سازی دستور DIMARC می‌توان عنوان آن را در نوار خط فرمان تایپ کرد و کلید Enter را فشار داد. البته با کلیک بر روی آیکون این دستور در نوار ابزار اتوکد، امکان اندازه‌گذاری قوس‌ها فراهم می‌‌شود.

 

اندازه گذاری در اتوکد

 

قوس زیر را در نظر بگیرید. این قوس، بخشی از محیط یک دایره است. می‌خواهیم، طول این قوس را با استفاده از ابزارهای اندازه گذاری در اتوکد به دست بیاوریم.

 

اندازه گذاری در اتوکد

 

پس از اجرای دستور DIMARC، نشانگر ماوس را به روی می‌بریم و کلیک چپ می‌کنیم.

 

اندازه گذاری در اتوکد

 

به این ترتیب، پیش‌نمایش اندازه‌گذاری طول قوس ظاهر می‌شود. با کلیک بر روی صفحه، محل قرارگیری اندازه‌گذاری، نهایی می‌شود. دستور DIMARC، امکان اندازه‌گذاری طول مکمل قوس انتخابی را نیز فراهم می‌کند. اگر نشانگر ماوس را پیش از کلیک نهایی، به موقعیتی مشابه با تصویر زیر ببریم، طول قوس کامل کننده قوس انتخابی نمایش داده می‌شود.

 

اندازه گذاری در اتوکد

 

گزینه‌های دستور DIMARC عبارت هستند از:

  • Mtext: ویرایش متن اندازه‌گذاری در ویرایشگر مجزا
  • Text: ویرایش متن اندازه‌گذاری در نوار خط فرمان
  • Angle: تغییر زاویه نمایش متن اندازه‌گذاری
  • Partial: کاهش طول اندازه‌گذاری قوس (تعیین طول بخشی از قوس)