اصول طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی

اصول طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی

با رعایت اصول ارگونومی در دکوراسیون داخلی می‌توان فضایی کارآمد، راحت و دلپذیر طراحی کرد. 7 اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی ارگونومی شامل موارد زیر است؛

 

  • فرم:

فرم بهتر است قابلیت انعطاف‌پذیری و تغییر داشته باشد. وسایل ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید فرمی متناسب با ابعاد و فرم بدن افرادی که از فضا استفاده می‌کنند داشته باشند تا اثر منفی بر فرم بدنی آن‌ها نگذارند. برای مثال صندلی‌ها یا میزها باید متناسب با نوع فرم بدنی کاربران انتخاب شوند.

  • فضا:

در طراحی ارگونومی فضا یا محیط در دسترس و قابل زندگی، سه ویژگی استفاده عادلانه، انعطاف‌پذیر، ساده و قابل درک از فضا باید همزمان و با توجه به خصوصیات و نیازهای ساکنان و کاربران در نظر گرفته شود. در طراحی فضا باید امکان دسترسی سریع و راحت به قسمت‌های مختلف برقرار باشد تا استفاده‌کنندگان دچار مشکلات ارگونومیکی نشوند، فضای کافی برای رفع تمام نیازهایشان در اختیار داشته باشند چراکه اگر فضا شلوغ و تنگ باشد احساس ناراحتی کرده و توانایی کار یا استراحت را نخواهند داشت.

 

 

 

  • نور:

نورپردازی ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید طوری باشد که موجب آزار چشم نشده و با حداکثر استفاده از نور طبیعی ضمن رعایت ارگونومی باعث کاهش هزینه‌ها ‌شد. شرط اصلی نورپردازی سلامت و مفید بودن آن است چراکه نور بر چشم و اندام‌های دیگر تاثیر مستقیم داشته، در چگونگی و میزان فعالیت‌ بدن موثر بوده و با مسائل روحی و روانی ارتباط مستقیم دارد. نورپردازی مناسب، علاوه بر اینکه فضا را چشم‌نواز می‌کند کاربردهایی هم دارد. برای مثال نور مناسب در شب حس محدود بودن یا ابهام و هراس فضای داخلی را برطرف کرده یا حتی نور مناسب اتاق چهره‌ها را گرم و صمیمی نشان می‌دهد.

  • رنگ:

رنگ‌ها در ارگونومی دکوراسیون داخلی تأثیر دارند چراکه رنگ در دکوراسیون داخلی به‌صورت مکمل با نور احساس افراد را تحت تاثیر قرار داده و موجب کوچک یا بزرگ نشان دادن فضا می‌شود. رنگ مناسب برای هر فضای داخلی متفاوت است که باید متناسب با خصلت‌های روانی و روحیات افراد انتخاب شوند.

  • بافت:

بافت می‌تواند نرم یا خشن،  فرورفته یا برجسته، زبر یا مخمل و یا ابریشمی باشد. در طراحی دکوراسیون داخلی بافت سطوح بر اساس عملکرد فضا متفاوت است. وسایل ارگونومی در دکوراسیون داخلی باید بافت مناسب و راحت داشته باشند. برای مثال در طراحی داخلی اتاق‌ها باید سطوحی نرم و منعطف انتخاب شوند تا راحت باشند یا جنس صندلی‌ها باید طوری انتخاب شود که باعث عرق کردن نشود.

  • شکل:

خطوط بیرونی اشیا که در طراحی و چیدمان فضا موثر است. دکوراسیون یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر بسیاری است. هنگامی که میان شکل آن‌ها رابطه‌ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا ایجاد می‌شود.

  • حجم:

حجم و اندازه وسایل و تجهیزات ساختمان و دکوراسیون داخلی چون تخت، مبلمان، میز، صندلی و تمامی وسایل حمام و سرویس بهداشتی باید طبق استانداردها و طراحی‌های ارگونومی باشد.