استفاده از بتن در سازه های دریایی

بتن، کابرد گسترده ای در ساخت سازه‌های دریایی نظیر دیوار دریایی، اسکله، آب شکن، موج شکن و دیگر ساز‌های در معرض آب دارد. بررسی عملکرد این ماده سازه‌های دریای، نتایج خوبی را نمایش داده است.

 

 

استفاده از بتن در ساخت مسیرهای انتقال آب و فاضلاب

به منظور ساخت فاصلاب و سازه‌های زیرزمینی باید از مصالح بادام و مقاوم استفاده کرد. از این‌رو، بتن مطلوب‌ترین گزینه برای ساخت این نوع سازه‌ها به شمار می‌رود. کانال‌های انتقال آب، فونداسیون، پایه ‌ها و تکیه‌گاه‌ها با استفاده از بتن‌هایی با طرح اختلاط مخصوص ساخته می‌شوند.

 

                                                                                        OLYMPUS DIGITAL CAMERA

استفاده از بتن در ساخت فونداسیون

فونداسیون و زیرسازه ساختمان‌های بلند یا کوتاه با استفاده از بتن‌های مسلح ساخته می‌شوند. این بتن‌ها دارای دوام و ظرفیت باربری بسیار بالا هستند.

 

 

استفاده از بتن در ساخت حصار

پیشرفت و توسعه صنعت تولید بتن‌های پیش ساخته باعث گسترش استفاده از بتن به عنوان ماده اصلی سازنده حصارها شده است. تولید و نصب اجزا حصارهای بتنی پیش ساخته ساده‌تر از روش‌های سنتی است. به علاوه، این نوع حصارها ظاهر جذاب و زیباتری دارند.

 

استفاده از بتن در ساخت پل

بتن‌های مسلح به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌هایی نظیر استحکام، دوام، شکل‌پذیری، مقاومت در برابر هوازدگی، مقاومت در برابر آتش و طول عمر بالا، کابرد گسترده‌ای در ساخت پل دارند. بتن‌های پیش تنیده، بتن‌های پس تنیده و بتن‌های خود متراکم از جمله بتن‌های مورد استفاده در ساخت پل هستند.

 

 

 

 

استفاده از بتن در ترمیم سطوح

در برخی از موارد،‌ سطوح سازه‌های بتنی با حفره همراه می‌شوند. این حفره‌ها علاوه بر افزاش احتمال ترک خوردگی بتن، ظاهر سازه را نیز خراب می‌کنند. در این موارد، سطوح آسیب‌دیده یا متخلخل با استفاده از بتن‌های مخصوص ترمیم می‌شوند.