اجرای نمای شیشه‌ای

به طور کلی وقتی حدود 60 درصد یا بیشتر نمای یک ساختمان را شیشه تشکیل داده باشد، به آن نمای شیشه‌ای گفته می‌شود. استفاده از این نما مزایا و معایب خاص خود را دارد، برای مثال در نمای شیشه‌ای افراد داخل ساختمان می‌توانند به طور مداوم از نور طبیعی استفاده کنند.

اما از طرفی این نوع نما با این که جذابیت ظاهری فراوانی دارد ولی به راحتی داخل ساختمان پیدا بوده و حریم خصوصی ندارد.

خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از نمای شیشه‌ای در گذشته معایبی مانند عدم عایق‌بندی صوتی و حرارتی، ایمنی ناکافی و عملکرد لرزه‌ای نامطلوب داشته که موجب توقف اجرای این نوع نما در سطح گسترده شده بود.

اما نمای شیشه‌ای مدرن که امروزه تولید می‌شود علاوه بر این که عایق خوبی در برابر صوت و حرارت است، از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

برای مثال در اجرای نما برای بهبود عایق‌بندی می‌توان از شیشه‌‌های دو جداره صنعتی با کیفیت مناسب و دارای مواد رطوبت‌گیر (سیکوریت یا لمینت) استفاده کرد.

 

• روش‌ اجرای نمای شیشه‌ای

به طور کلی امروزه دو نوع نمای شیشه‌ای ساختمان اسپایدر و کرتین وال داریم که در ادامه روش‌های اجرایی هر کدام از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

1. روش اجرایی نمای شیشه‌ ای اسپایدر

نمای شیشه‌ای اسپایدر پیوستگی زیادی داشته و به همین خاطر از این روش برای اجرای نمای ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

در اجرای این نما از فلزات و اتصالات کمتری استفاده شده و با این حال ایمنی در آن بسیار بالا است چرا که در طراحی نمای شیشه‌ای اسپایدر، بار اضافه نما با نگه داشتن شیشه‌ها به وسیله یراق آلات مخصوص در جهت‌های مختلف، مهار می‌گردد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر، سازه باربر نقش اصلی را داشته که وظیفه آن انتقال بارهای ثقلی و جانبی است.

این سازه به طور کلی در 4 نوع سیستم لوله‌ای یا خرپایی، سیستم کششی یا تنشن (Tension)، سازه باربر شیشه‌ای یا فین گلس (Fin Glass) و سازه فضا کار (Space Frame) اجرا می‌شود.

پس از این که سازه باربر به یکی از 4 روش بالا نصب شد اتصالات و پایداری آن‌ها باید کنترل شده و سپس کانکتورها روی آن‌ها جوش داده شوند.

در مرحله بعد چنگک‌های اسپایدر به وسیله پیچ کانکتور به سازه باربر وصل می‌شود.

سپس شیشه‌ها توسط جرثقیل یا به کمک بالابر در جای خود قرار داده شده و با استفاده از روتل‌ها روی اسپایدرها سوار می‌شوند.

 

 

2. روش اجرایی نما شیشه ای کرتین وال (Curtain Wall) 

همانطور که گفتیم یکی دیگر از انواع نماهای شیشه‌ای، کرتین وال‌ها هستند که از نظر روش ساخت به دو دسته سیستم درجا یا استیک (Stick) و سیستم یونیتایزد (Unitized) طبقه‌بندی می‌شوند.

در سیستم درجا تمامی لامل‌های افقی و عمودی (پروفیل‌های آلومینیومی‌ که در نمای کرتین وال، شیشه بر روی آن قرار گرفته) در کارخانه تولید شده و به صورت لقمه‌بندی شده به محل پروژه منتقل می‌شوند.

اما تمام مراحل برشکاری و مونتاژ قطعات نیز در محل کارگاه صورت گرفته و به این ترتیب قطعات روی بدنه ساختمان نصب می‌شوند.

این در حالی است که بر خلاف روش استیک، در سیستم یونیتایزد تمامی عملیات‌ها مانند مونتاژ اتصالات، واشرها، یراق آلات و شیشه‌ها همگی در داخل کارخانه انجام شده و در انتها قطعات نما به صورت پانل‌های آماده نصب به محل پروژه منتقل می‌شوند.

به عبارتی در این روش برخلاف روش استیک همه کارها روی اجزای نمای شیشه‌ای در کارخانه خواهد بود نه در محل پروژه.

برای اجرای کرتین وال‌ها، در قدم اول باید برای مشخص شدن نقشه‌های اجرایی و نقاط مبنا، سطح نما را به کمک دوربین نقشه‌برداری بررسی کرده و سپس براکت‌های فلزی را بر روی اسکلت نصب کنیم.

در مرحله بعدی، لامل‌های افقی و عمودی به وسیله لقمه‌های آلومینیومی با پیچ روی اعضای قائم نصب شده و سپس اعضای افقی داخل آن چفت می‌شوند تا بتوان شیشه‌ها را توسط جرثقیل یا به کمک بالابر در جای خود قرار داد.