اتصالات مورد استفاده در بادبند کدام هستند؟

بادبند

اتصالات مورد استفاده در بادبند کدام هستند؟

به طور کلی، دو نوع اتصال اصلی شامل اتصالات ساده و یا خمشی (صلب) در سازه‌های قابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصالات ساده، دارای انعطاف‌پذیری بالاتری هستند. در طراحی این اتصالات فرض می‌شود که ابزار اتصال می‌توانند با دوران خود، نیروهای برشی را به راحتی بین عضوهای مختلف انتقال دهند. در طرف مقابل، اتصالات صلب اجازه دوران ندارند. به همین دلیل، نیروهای برشی مستقیما به ابزار اتصال اعمال می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های سیستم‌های قاب مهاربندی شده، استفاده از اتصالات ساده به همراه پیچ و مهره، گزینه متداول‌تری برای اجرای بادبند است.

 

اتصالات مهاربند
                                                                         ابزار مورد استفاده برای اتصال المان‌های مهارنبد به تیر

 

اتصالات مهاربندی از اهمیت بالایی در عملکرد سازه در برابر بارهای جانبی برخوردار هستند. از این‌رو، نظارت بر نصب صحیح این اتصالات الزامی است.

سیستم های مهاربندی کدام هستند؟

در نمای جانبی و دید از بالای ساختمان‌های چندطبقه، تیر و ستون‌ها معمولا به صورت مجموعه‌ای از المان‌های عمود بر هم دیده می‌شوند. در سیستم‌های قاب مهاربندی شده، به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی، نصب بادبندها بین المان‌‌های عمود بر هم (تیرها و ستون‌ها) انجام می‌گیرد. به این ترتیب، انواع سیستم‌های اصلی اجرای بادبند بر اساس محل اجرا را می‌توان به موارد زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • سیستم مهاربندی قائم
  • سیستم مهاربندی افقی