آشنایی با محیط تری دی مکس
اولین قدم برای یادگیری تری دی مکس شناخت رابط کاربری میباشد. بهطور کلی به بخش گرافیکال یک نرمافزار که کاربر با آن برخورد میکند رابط کاربری یا User interface میگویند.
در تصویر زیر هر قسمت با کادر و شماره مشخص شده است که در ادامه به معرفی بخش به بخش آن میپردازیم.
- User Account menu: در صورتی که در اتودسک حساب کاربری دارید، از این قسمت میتوانید وارد اکانت خود شوید.
- Workspace selector: از این قسمت جهت تغییر فضای کاری نرمافزار میتوان بهرهمند شد.
- Menu bar: تمامی فرامین برنامۀ تری دی مکس را در خود جای داده است. جهت استفاده از بخشهای مختلف نرمافزار میتوان از نوار منو برای بازکردن بخش مورد نظر استفاده نمود.
- Main toolbar: نوار ابزار اصلی تری دی مکس که کاربردیترین ابزارها را در خود جای داده است.
- Ribbon: فرامین موجود در این قسمت در حین ویرایش یک آبجکت (Polygon) به کمک ما میآیند و بهصورت سریع و بدون مزاحمت ابزارهای دیگر به پرکاربردترین ابزارها بهصورت یکجا دسترسی داریم.
- Scene Explorer: از این قسمت جهت مشاهدۀ، مرتبسازی، فیلتر، انتخاب اشیاء و … در تری دی مکس استفاده میشود.
- Viewport Layouts: تغییر چیدمان ویوپورت را به کمک رابط کاربری برای شما امکانپذیر میکند.
- Command panel: پنل فرامین شامل 6 بخش است که به شما اجاره دسترسی به اکثر بخشهای مدلسازی را میدهد.
- Viewports: ویوپورت یا درگاه دید که امکان تهیۀ دیدی را برای کاربر فراهم میکند و وظیفۀ تعامل با فضای سهبعدی را بر عهدۀ دارد.
- MAXScript Mini Listener: به زبان برنامۀنویسی تحت تری دی استودیو مکس، MAXScript گویند. با استفاده از این قسمت امکان برنامۀنویسی برای کاربران مهیا شده است.
- Status line and Prompt line: نوار وضعیت که پیامهای نرمافزار در این قسمت نمایش داده میشود.
- Isolate Selection toggle and Selection Lock toggle: ایزولهکردن آبجکت انتخابشده و حالت قفلشدن انتخاب از این قسمت قابل کنترل میباشد.
- Coordinate display: موقعیت مکاننما و موقعیت اشیاء را نمایش میدهد.
- Animation and Time controls: کنترلرهای انیمیشن
- Viewport Navigation controls: ابزارهای پیمایش در ویوپورت
- Projects toolbar: برای ساماندهی تمامی پروندهها در قالب یک پروژه مورد استفاده قرار میگیرد.