آرماتوربندی بالای قالب کوبیاکس چگونه انجام می‌شود؟

کوبیاکس

آرماتوربندی بالای قالب کوبیاکس معمولا توسط جانمایی مش‌های فولادی انجام می‌شود. فیکس کردن مش بر روی قالب‌ها نیز توسط بستن آن‌ها به بالای نگهدارنده فولادی صورت می‌گیرد.

 

 

جانمایی قالب‌های کوبیاکس باید به گونه‌ای انجام گیرد که قالب‌ها در حین بتن‌ریزی جابجا نشوند. به این منظور، پایین نگهدارنده توسط سیم‌های فولادی به مش‌های پایینی و بالای آن‌ها توسط میلگرد سنجاقی به یکدیگر وصل می‌شوند (تصویر بالا).

 

نکته: جلوگیری از بالازدگی (آپلیفت) در ماژول‌های نیمه پیش ساخته با بستن مش‌های بالایی به تیرهای مشبک انجام می‌گیرد.

بتن ریزی لایه اول سقف کوبیاکس چگونه انجام می‌شود؟

به منظور جلوگیری از جابجا شدن و بالازدگی ماژول‌های برجا، بتن‌ریزی سقف کوبیاکس برجا در دو مرحله انجام می‌گیرد. در این روش، پس از آرماتوربندی بالای قالب‌ها و اطمینان از محکم بودن اتصال بین المان‌ها، سقف تا یک ارتفاع مشخص (حدود ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر در محل قرارگیری قالب‌ها) بتن‌ریزی می‌شود.

 

 

پس از اتمام بتن‌ریزی، تراکم بتن توسط ویبراتورهای خارجی صورت می‌گیرد. این کار باعث یکدست شدن بتن، پر شدن مناسب فضای بین قالب‌ها و جلوگیری از ایجاد درز سرد می‌شود.

 

 

مرسوم‌ترین سیستم بتن‌ریزی در اکثر سازه‌های بتنی، ترکیب پمپ بتن و لوله است. البته در سازه‌های بزرگ امکان استفاده از جرثقیل و دیگر تجهیزات بتن‌ریزی نیز وجود دارد.

 

نکته: در ماژول‌های نیمه پیش ساخته، نیازی به بتن‌ریزی دو مرحله‌ای نیست.

 

بتن ریزی لایه دوم سقف کوبیاکس چگونه انجام می‌شود؟

مرحله نهایی در اجرای سقف کوبیاکس، ریختن لایه دوم بتن پس از گیرش مناسب لایه اول است. در این مرحله نیز مانند مرحله قبل، بتن تا ارتفاع مشخص ریخته و متراکم می‌شود. زمان مناسب برای شروع بتن‌ریزی لایه دوم به سخت شدن لایه اول بستگی دارد.