مراحل شیب بندی پشت بام، حیاط و طبقات

1) کروم بندی کف

به نوارهای باریکی که در فاصله دورترین نقاط بام تا ناودان با ملات به ضخامت تقریبی 10 سانتی متر و ارتفاع متغیر متناسب با شیب بندی اجرا می‌شوند، کُرُم یا کروم گفته می‌شود.

ارتفاع کروم در محل ناودان‌ها صفر بوده و با دور شدن از ناودان ضخامت آن بیشتر می‌شود.

کروم‌ها کف بام را به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌کنند که به اجرای این کار کروم بندی می‌گویند.

 

 

 

 

2) اجرای کروم بندی کف

برای اجرای کروم بندی دورترین نقاط نسبت به ناودان را انتخاب کرده و از آن‌ها به محل ناودان ریسمان کشی می‌کنند.

آریسمان در آن نقطه به کمک آجر یا ملات ماسه و سیمان به تراز ارتفاعی مناسب شیب بندی که در مثال بالا 10 سانتی متر بود می‌رسد.

 

 

 

 

سپس نقاطی را بین دورترین نقطه و ناودانی انتخاب کرده و زیر آن‌ها را با ملات پر می‌کنند.

به گونه‌ای که ریسمان کاملاً موازی ملات‌ها باشد و روی آن‌ها بشیند. سپس بین این نقطه‌ها را با ملات پر کرده و در پایان یک کروم با ارتفاع متتغیر به دست می‌آید.

یعنی هرچه از گوشه بام به سمت ناودان حرکت می‌کنیم از ضخامت ملات کاسته می‌شود. این کار برای نقاط دور دیگر نیز تکرار می‌شود تا اجرای کروم بندی تکمیل گردد.

 

 

 

 

3) پر کردن فضای بین کروم ها

بعد از اجرای کروم بندی فضای خالی بین کروم‌ها را با مصالح سبک نظیر پوکه معدنی یا بتن سبک مثل فوم بتن پر می‌کنند.

با توجه به اینکه ارتفاع کروم‌ها از نقاط انتهایی تا محل ناودان تغییر می‌کند ارتفاع مصالح پرکننده نیز باید متغیر بوده و از این تغییر ارتفاع تبعیت کند.

برای این کار از شمشه استفاده می‌کنند. شمشه را روی دو کروم که قرار است بین آن‌ها پر شود قرار می‌دهند، شمشه را در طول کروم‌ها حرکت می‌دهند و کنترل می‌کنند که ضخامت مصالح پر کننده از ضلع پایین شمشه بالاتر نیاید.

 

 

 

پس از اتمام شیب بندی، سطح بام توسط عایق رطوبتی نظیر ایزوگام یا قیرگونی پوشیده شده و سپس با موزاییک یا آسفالت فرش می‌شود.

 

 

 

10 نکته کاربردی در شیب بندی پشت بام و طبقات

  • اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی قبل از اجرای شیب بندی بام و طبقات، انجام شده و روی آن‌ها ماهیچه‌کشی شود.
  • ابتدا باید گل و گچ روی سقف را تمیز کرد و سپس اقدام به شیب بندی بام و طبقات کرد.
  • قبل از ریختن بتن شیب بندی، با شمشه و تراز یا دوربین نسبت به کنترل صحت کروم بندی اقدام شود.
  • به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از یونولیت به عنوان عایق حرارتی بام، نباید از یونولیت‌های معمولی استفاده کرد زیرا در اثر بارگذاری فرو رفته و موجب ناتراز شدن فرش کف می‌شود.
  • به همین دلیل باید از یونولیت فشار قوی به عنوان عایق حرارتی بام استفاده کرد. همچنین عایق پلی یورتان نیز به دلیل چگالی کمی که دارد، حتما از زیر سقف کار شده و از اجرای آن روی بام اجتناب شود.
  • تجربه نشان می‌دهد که این عایق‌ها تحت بارگذاری نشست کرده و باعث ناتراز شدن کف می‌شوند. افزایش چگالی عایق نیز به دلیل افزایش هزینه و کاهش خاصیت عایق بندی مناسب نیست.

 

 

 

  • استفاده از خرده آجر و نخاله‌های ساختمانی به دلیل افزایش بار مرده سقف، توصیه نمی‌شود.
  • عیار سیمان بالاتر از 300 کیلوگرم بر مترمکعب در فوم بتن به دلیل افزایش میزان افت آن توصیه نمی‌شود.
  • کف حاصل از فوم پروتئینی پایدارتر است، ولی عموما در پروژه‌ها فوم شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم پروتئینی بوی نامطبوعی نیز دارد.
  • به دلیل بالا بودن اسلامپ فوم بتن، باید قبل از پاشش روی سطح، کلیه خلل و فرج احتمالی سقف و بازشوها به نحو مناسب مسدود شود.
  • در صورت نیاز به شیب بندی در اجرای فوم بتن، ترجیحا از کروم خطی استفاده شده و اسلامپ بتن محدود شود. همچنین برای سهولت کار می‌توان بتن این قسمت‌ها را نیز به صورت تراز ریخت و پس از خشک شدن، با یک لایه نلزک سیمان لیسه‌ای شیب مورد نظر را اجرا کرد.
  • عمل آوری بتن پشت بام و طبقات بسیار مهم است. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز ترک‌های سطحی، بسته به شرایط جوی حداقل تا 3 روز باید سطح بتن مرطوب شود