فاکتورهای مهم درانتخاب و خرید کفپوش سنگی

کفپوش سنگ

فاکتورهای مهم در انتخاب کفپوش سنگی

  • مقاوم در برابر فشار، سایش، ضربه و خش پذیری
  • میزان تخلخل، جذب آب و لک پذیری
  • درجه کیفی سنگ
  • نوع کاربری وکاربرد
  • ضخامت
  • سازگاری تم رنگی با دکوراسیون

 

کفپوش سنگی

 

مقاوم در برابر فشار، سایش، ضربه و خش پذیری

مقاومت فشاری و سایشی

سنگ مصرفی برای کفپوش ، باید نسبت به فشار، وزن وسایش ؛ مقاوم باشد. با توجه به جنس سنگ واینکه قراراست درکدام قسمت به کارگرفته شود، میزان حساسیت ها به این مورد متفاوت است. مثلا سنگی که درقسمت ورودی ساختمان کارمی شود ، باید مقاومت بیشتری نسبت به سنگ اتاق خواب داشته باشد. چرا که درمعرض رفت وآمد بیشتری قراردارد.

یا سنگی که برای کف پارکینگ و حیاط استفاده می شود، باید تحمل وزن بالای اتومیبل ها و تردد را داشته باشد. برای معابرعمومی نیزاستفاده از چنین سنگ هایی الزامی است. گرانیت، بازالت، کریستال چینی، مرمریت، ترااونیکس، اونیکس ( مرمر)، تراورتن

مقاومت نسبت به ضربه وخش

هرچه سنگ میزان سختی و مقاومت سنگ بیشتر باشد نسبت به ضربه و خش هم مقاومت تر خواهد بود. سنگ گرانیت یکی از این سنگ هاست. به راحتی خش برنمی دارد و در برابر ضربه محکم تر از سایرین عمل می کند. بعد ازآن می توان به سنگ های کریستال چینی اشاره کرد که بسیار مناسب برای سنگ کف هستند ( یعنی نه تنها دربرابرضربه مقاومند بلکه جذب آب بسیارکمی دارند وتنوع طرحشان هم بسیار است ). بعد از این ها، سنگ های مرمریت وپس ازآن تراورتن ومرمر را می توان نام برد. که البته سنگ مرمر درمقایسه با بقیه، سنگی نسبتا نرم وحساس به خراش وضربه است. البته درانتخاب کف پوش سنگی موارد دیگری همچون بودجه، سازگاری طرح ورنگ با دکوراسیون و … دخیل هستند.

میزان جذب آب سنگ،لک پذیری و درصد تخلخل

به حفره های موجود در سنگ که باعث ایجاد فضای خالی در بافت سنگ شده است، تخلخل می گویند. در واقع این تخلخل از جرم سنگ می کاهد و موجب سبک وزن شدن آن می شود. از آنجایی که در سال های اخیر توجه به سبک سازی ساختمان بیش از گذشته، اهمیت یافته بنابراین تمایل مهندسین از به کارگیری چنین سنگ هایی هم بیشتر شده است. این موضوع خصوصا برای ساختمان هایی با طبقات بسیار، اهمیت ویژه ای دارد. ازطرفی در پروژه هایی که قرار است از ملات و سیمان برای اتصال سنگ به بدنه یا کف استفاده شود ، سنگ های متخلخل به متراکم برتری پیدا می‌کنند . چرا که حفرات درون سنگ، ملات را به داخل خود به دام انداخته و اتصال قوی تری خواهند داشت. به همین خاطر احتمال جدا و رها شدن سنگ کاهش یافته. اهمیت این موضوع خصوصا برای وقتی است ، که قرار است، سنگ برای دیوار به کار رود. به همین خاطراست که در سنگ نمای ساختمان استفاده از سنگ تراورتن بسیار رایج شده است. اما آیا اهمیت این موضوع برای سنگ کف هم همینقدر مهم است؟ قطعا خیر.

تخلخل و جذب آب سنگ ها