طراحی رمپ در اتوکد مطابق با دستورالعملهای موجود و طرحهای سازه انجام میگیرد. برای طراحی، باید مشخصات فنی رمپ را به صورت پلان جانبی و دید از بالا رسم کرد. پس از طراحی، فایل پلان جانبی و دید از بالای رمپ با فرمتهای نرم افزار اتوکد در اختیار مهندسان اجرا قرار داده میشود. تصویر زیر، پلان یک رمپ ساده برای عبور ویلچر در ساختمان مسکونی را نمایش میدهد.
آموزش طراحی رمپ در اتوکد به همراه مثال
در این بخش، سه مثال از طراحی رمپ در اتوکد را بررسی خواهیم کرد. پیش از شروع، طراحی توجه داشته باشید که در هر مرحله میتوانید با کلیک بر روی آیکون Orbit در نوار ابزار سمت راست صفحه مدلسازی، دید خود نسبت به مدل را به صورت دلخواه تغییر دهید. با این وجود، به منظور یکسانسازی روش اجرا در مثالهای این مقاله، فقط از نماهای Front ،Top و SW Isometric استفاده خواهیم کرد. در انتها نیز، مدل نهایی را با یک نمای سه بعدی دلخواه به نمایش خواهیم گذاشت.
علاوه بر نکته بالا،توجه داشته باشید که منظور از فعال کردن دستور در هر مرحله، تایپ عبارت آن دستور در خط فرمان و فشردن کلید Enter است. با این کار گزینههای مربوط به هر دستور در خط فرمان ظاهر خواهند شد.
نکته بعدی، فعال کردن قابلیت «اسنپ» (snap) در اتوکد است. حتما پیش از شروع طراحی، از فعال بودن گزینههای این قابلیت اطمینان حاصل کنید. این کار باعث، سرعت عمل بیشتر و پیدا کردن راحتتر نقاط مورد نظر در نماهای مختلف خواهد شد.
طراحی رمپ ساده
اولین قدم در طراحی رمپهای ساده، تعیین مشخصات آن نظیر عرض، شیب و ارتفاع است. توجه داشته باشید که با دانستن این مشخصات، طول رمپ نیز مشخص خواهد شد. به منظور طراحی رمپ در اتوکد ابتدا باید پلان دو بعدی (جانبی و دید از بالا) را رسم کرد. برای این مثال، مشخصات زیر را به عنوان مبنای طراحی در نظر میگیریم:
- عرض رمپ: 1.5 متر
- اختلاف ارتفاع سطوح: ۱ متر
- فاصله عرضی ابتدا و انتهای رمپ: ۸ متر
- ضخامت رمپ: 20 سانتیمتر
دستورات مورد نیاز برای اجرای این مثال عبارت هستند از:
- Rectang: برای رسم مستطیل (پلان دید از بالای رمپ)
- Line: به منظور رسم خط مستقیم (تعیین ارتفاع رمپ)
- Move: جابجایی المانها
- Join: اتصال المانهای مجزا
- Sweep: تبدیل منحنیهای بسته به اجسام سه بعدی (نهایی سازی مدل رمپ)
پس از طراحی رمپ در اتوکد مطابق با مشخصات بالا، مدل نهایی به صورت زیر خواهد بود.