سـقف کامپوزیت چیست؟

شناخت سقف‌ها یکی از دانستنی‌های مورد نیاز هر مهندس عمران است. به عنوان یک مهندس عمران به دلیل کاربرد فراوان سقـف کامپوزیت بسیار با آن برخورد خواهید داشت. اما چه قدر در مورد آن‌ها می‌دانید؟! با نحوه اجرای سقـف کامپوزیت در اسکلت فلزی آشنا هستید؟

سـقف کامپوزیت یکی از روش‌های متداول در انواع سقف اسکلت فولادی است، این سقف ها به دلیل عملکرد مرکب فولاد و بتن، در تحمل نیروهای وارده مقاوم است که معروف به سقف مرکب نیز است.

انواع سـقف‌های کامپوزیت به علت سرعت بالا، سهولت نسبی اجرا، امکان اجرای همزمان چند سقف بدون نیاز به شمع بندی، قیمت مناسب و در عین حال ایجاد صلبیت بالای سقف، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

انواع سقف کامپوزیت

انواع سقف های کامپوزیت با توجه به مصالحی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند.

 

سقف کامپوزیت ساده

این نوع سقف ها شامل تیرهای فرعی، برش گیر از نوع ناودانی، شبکه‌های میل‌گرد حرارتی و دال بتنی است.

 

 

 

 

 

سقف عرشه فولادی

سقـف عرشه فولادی هم شامل تیرهای فرعی، ورق‌های فولادی شکل داده شده، برش گیر از نوع گل میخ، شبکه میلگردهای حرارتی و دال بتنی است.

 

 

 

 

ضخامت سقف کامپوزیت

ضخامت سـقف کامپوزیت از ارتفاع پروفیل فولادی و بتن ریخته شده تشکیل می‌شود و در انواع سقـف‌ های کامپوزیت متفاوت است. این در حالی است که ضخامت بتن ســـقف‌های معمولی بین 7 تا 12 سانتی متر است.

پروفیل‌های فولادی مصرفی در سقـف‌ های کامپوزیت نیز می‌تواند شامل هریک از موارد زیر باشد که قسمتی از ضخامت سقـف کامپوزیـت را تشکیل می‌دهد.

 

IPE (1

CPE (2 (لانه زنبوری)

3) مقاطع تیر ورق