سبک کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک همان سبک سنتی غربی است که قدری رنگ و روی عصر معاصر را به خود گرفته است. هر عنصری که در این سبک به کار می رود، تعریف دقیق و معینی دارد، این سبک به شدت به نظم و تقارن پایبند است، حس اصالت را نمی توان از آن گرفت و در این سبک هیچ چیز دور از انتظار نیست و به طور کلی سبکی پایدار است. دکور کلاسیک شامل دکور قرن هجدهمی در انگلستان تا دکور روستایی فرانسوی و حتی سرزمین های ناشناخته خاور دور می شود. به طور کلی می توان گفت این سبک سبکی فراگیر است.

سبک کلاسیک اساساً از مفاهیمی چون ثبات، تناسب و تقارن، سخت‌گیری و تجمل هویت میابد.این سبک کامل،دقیق و حساس بر روی جزئیات است.

رنگ های اصلی معماری داخلی به سبک کلاسیک اصیل و درباری و ملایم هستند. بیشتر رنگ ها در این سبک از طبیعت نیز الهام گرفته اند. بژ، کرم، خاکستری، صدفی، شرابی، طلایی، هلویی، نقره‌ای، زیتونی و آجری از رنگ های متداول در معماری داخلی سبک کلاسیک است. در این سبک تند و تیزی، کنتراست،افراط و بی تناسبی و زمختی جایی ندارد. تمامی رنگ ها باید لطیف، ظریف و گرم باشند که فضایی پر از حس آرامش و راحتی را پدید می‌آورد.

در زمان انتخاب متریال های نهایی اولویت با متریال های طبیعی است. چوب، پارکت، پارچه های مخمل، فرش و به طور کلی بافت های غنی و با کیفیت برای سبک کلاسیک داخلی بهتر هستند. نکته کلیدی و امر مهم برای دکوراسیون به سبک کلاسیک این است که حس تجملات و اشرافی را در داخل منزل ایجاد کند.

سبک کلاسیک و المان های سنتی و با اصالت آن، یادآور مهربانی و صمیمت خانه های اصیل و اشرافی قدیم و کاخ های باشکوه تاریخی ست و می تواند جلوه ای بسیار گرم و باشکوه در دکوراسیون داخلی فضاهای ایرانی پدید آورد.

شاید برایتان جالب باشد که معمار معروف رم به نام Marcus Vitruvius با بیان اینکه تمامی ساختمان و بناها باید استحکام و قدرت، کارایی و کاربردپذیری و زیبایی خارق العاده ای داشته باشند، پایه ها و اصول بنیادی سبک کلاسیک ساختمان را بنا نهاد. این اصول با فلسفه طراحی های انجام گرفته در یونان و رم باستان تلفیق شدند که معتقد بودند هر معماری باید بر پایه منطق و نظم و همراه با تقارن و تناسب کامل باشد. به همین دلیل است که در طی قرن های متمادی از یونان باستان گرفته تا عصر مدرن امروزی، سبک کلاسیک با وجود فراز و نشیب های مختلف و تلاش های زیاد برای احیا و حفظ آن همواره مورد توجه معماران مختلف در سراسر دنیا بوده است.

  • ویژگی های سبک کلاسیک در دکوراسیون

سبک کلاسیک دارای ویژگی های زیادی است که فقط و فقط مختص خودش است و باعث تمایز بیش از حد این سبک با دیگر سبک های دکوراسیونی می شود. در کنار ویژگی هایی که در طراحی یک دکوراسیون کلاسیک به کار می رود، این ویژگی های کلی در یک نگاه می توانند این سبک را در خانه شما معرفی نمایند:

  1. تقارن
  2. نظم
  3. ترکیب رنگی خاص
  4. وسایل چوبی
نظم

نظم در هر سبکی حرف اول را می زند، بنابراین در طراحی کلاسیک نیز وجود نظم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این سبک همه وسایل و المان ها در جای مشخصی قرار دارند و مطابق اصول خاصی چیدمان می شوند.

طراحی کلاسیک نمونه ای از بهترین سبک های منظم محسوب می شود که سبب پایداری و استقامت فضا می شود.

تقارن

تقارن را می توان شاخص ترین ویژگی این سبک در نظر گرفت. در این سبک اکثر وسایل به صورت قرینه و جفت در رو به روی هم قرار می گیرند. مبلمان، ویترین ها، مجسمه ها و سایر اکسسوری ها و وسایل تزئینی از جمله این وسایل محسوب می شوند.

  • متریال‌ مناسب برای لوازم مورد استفاده در سبک کلاسیک

متریال‌ها و مواد به‌کار رفته در سبک دکوراسیون کلاسیک غالبا از مواد کاملا طبیعی و گران‌قیمت انتخاب می‌شود. چه در مبلمان‌های فاخر و چه تزیینات سبک کلاسیک، از متریال‌هایی مانند چوب طبیعی، فلزات ارزشمند، سنگ‌های گران قیمت و کمیاب و حتی متریال‌هایی مانند پوست ابریشم استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال چوب‌های بلوط، گردو، راش و ماهون، انتخابی ایده‌آل برای ساخت سرویس خواب سلطنتی و مبلمان کلاسیک است. در این سبک برای انتخاب روتختی‌ها و پرده‌ها، باید سراغ پارچه‌های ابریشمی و پنبه مصری، کتان و مخمل رفت. سنگ‌های مرمر و مرمریت نیز از جمله مواد لوکس و درجه یک در طراحی داخلی یک خانه به سبک کلاسیک هستند.

  • تزئین دیوارها

برای تزیین دیوارها گچ، پانل های دیواری چوبی و کاغذ دیواری با کیفیت بالا به همراه طرح های کلاسیکی در دکوراسیون کلاسیک استفاده می شود.

به طور کلی متریال هایی با رنگ های سنگین در طراحی داخلی کلاسیک حائز اهمیت هستند. کاغذ دیواری باید کیفیت بالایی داشته و از جنس پارچه یا ابریشم باشد. پانل های چوبی نیز باید از چوب گران بها تولید شوند.

  •  کف و سقف

سبک معماری داخلی کلاسیک در بخش کف و سقف نیز قابل توجه است. سقف ها عمدتا با رنگ های گفته شده همراه با تزیینات و کنده کاری های زیاد و با متریال گچی مثل سقف کاذب ساخته شده اند. برخی اوقات نیز با پلاستر و فوم سقف ها را تزیین می کنند. پوشش کف نیز عمدتا با چوب های گران قیمت و مرغوب و درجه یک ساخته شده است. پارکت لمینیت با طرح های چوب در قسمت های مختلف همراه با تزیینات گوناگون نیز در سبک کلاسیک به کار می روند.

  •  مبلمان

یکی از المان های بسیار مهم برای تمامی دکوراسیون های داخلی، مبلمان هستند که در سبک کلاسیک با تزیینات و کنده کاری های مختلف در بخش های چوبی پایه و دسته ها شناخته می شوند. سوفاهای کرم و قهوه ای همراه با تزیینات گوناگون از دیگر انواع مبلمان سبک معماری کلاسیک در دکوراسیون داخلی است.

  •  پذیرایی یا نشیمن

پذیرایی یا نشیمن در دکوراسیون داخلی بخشی است که برای دورهمی رسمی یا دوستانه مورد استفاده قرار می گیرد و در سبک معماری کلاسیک بسیار مورد توجه است. برای این بخش علاوه بر مبلمان های خاص که ویژگی آنها مشخص شد که نقش نقطه کانونی هم دارند، ویترین های کلاسیک و تزیینات دیوار و سقف و کف نیز به طور کامل اجرا می شوند. لوسترهای کلاسیک هم بیشتر از نوع کریستالی و شاخه ای و از جنس برنز و طلا یا مس هستند.

سبک کلاسیک

  •  آشپزخانه

آشپزخانه ویلای کلاسیک با کابینت های چوبی اصل و یا ممبران ساخته می شود. چوبی که برای کابینت ها استفاده می شود عموما از جنس گردو و بلوط هستند و با حکاکی و کنده کاری های زیاد بر روی درب و پایه شناسایی می گردند. میز و صندلی ناهارخوری آشپزخانه هم می توان با چنین مشخصاتی انتخاب کرد.

آشپزخانه کلاسیک

  •  اتاق خواب ها

در سبک معماری کلاسیک اتاق خواب ها با تخت خواب هایی که دارای پشتی یا تاج سلطنتی مانند همراه با حکاکی و کنده کاری زیاد هستند شناخته می شوند. میز آرایش و میز پاتختی و کمد دیواری هم پایه و بدنه حکاکی شده مشخص می گردند. روتختی ها دارای طرح های براق و درخشان نقره ای و طلایی هستند و پرده ها حتما از نوع والان دار با کتیبه های پر نقش و نگار انتخاب می گردند.

اتاق خواب کلاسیک

  • حمام و سرویس بهداشتی

دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی در سبک معماری کلاسیک را با روشویی های کنسول دار با رنگ های قهوه ای، طلایی، سفید و مشکی و متناسب با این نوع سبک می شناسند. آینه های استفاده شده با قاب های طلایی و چوبی و به فرم دایره ای یا مربعی شکل هستند. شیرآلات با رنگ طلایی یا طلایی و نقره ای انتخاب می شوند و تمامی کاشی ها آنتیک هستند.

حمام کلاسیک

  • نورپردازی صحیح؛ یکی از اصول طراحی داخلی کلاسیک

در فضای خانه‌ای به این سبک، نور نقش مهمی دارد. با نورپردازی صحیح بر جزییات ظریف و زیبای فضای کلاسیک تاکید کنید. این سبک شکوه و جلال خاصی دارد که بارزترین نشانه‌های آن سلطنتی بودن نورپردازی و منابع نوری است. برای ایجاد روشنایی در دکوراسیون معمولا از لوسترهای کریستالی، لامپ‌های بی‌رنگ یا با حباب‌های شیشه‌ای گران‌قیمت استفاده می‌شود.

هم‌چنین لوسترهای چوبی منبت‌کاری، معرق‌کاری و کنده‌کاری شده، لامپ‌های سقفی رنگی در داخل گچ بری‌های سقف و لامپ‌های کار شده به‌صورت مخفی، جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی این سبک دارند.