سبک مدرن در طراحی داخلی

سبک داخلی مدرن

مدرنیسم یک جنبش فلسفی و هنری بود که در اواخر قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم در جوامع غربی شکل گرفت و در اواخر دهه 60 قرن نوزدهم این هنر به اوج خود رسید.درواقع هنرمندان می‌خواستن از اشکال سنتی هنر جدا بشن و شکل جدیدی از هنر و فلسفه رو به کار بگیرن که انعکاسی از جهان صنعتی باشه، مثل شهرنشینی، فناوری‌های جدید و حتی جنگ! این سبک در حوزه‌های مختلف وارد شد، یکی از اون‌ها معماری بود. معماری ساختمان‌ها و انواع سبک های دکوراسیون داخلی مانند سبک مدرن.

در چند دهه اخیر استفاده از سبک مدرن در معماری داخلی در کشورهای مختلف از جمله ایران رواج زیادی پیدا کرده است و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب نموده است.

از مهمترین ویژگی های سبک مدرن در طراحی داخلی ساختمان، استفاده از خطوط ساده و بی آلایش است و برای دوری از تزیین و تجمل زیاد معمولاً از این خطوط ساده استفاده می‌کنند تا در عین آرامش بخش بودن فضا و زیباتر شدن وسایل، فضایی که در اختیار قرار دارد عملکرد گرایی بیشتری داشته باشد.

البته بعضی از افراد معتقدند که سبک مدرنیته بیش از حد سرد و ساده است، اما برخلاف تصور آن ها سبک مدرن تماماً باعث ایجاد سادگی و احساس آرامش در فضای خانه شما می شود و با استفاده از اصول و قواعدی که در سبک مدرن پیروی می شود، نه تنها خانه شما زیباتر به نظر می‌رسد، بلکه اگر در خانه های کوچک و نقلی آپارتمانی زندگی کنید و از این سبک برای تزیین دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده نمایید فضای خانه شما بزرگتر هم نشان داده می‌شود و به صورت کاربردی می توانید از تمامی قسمت های خانه استفاده کنید.

  • شعار معماری مدرن چیست؟

«فرم تابع عملکرده» این شعار معماری مدرن هست و خیلی از مفاهیم بر پایه همین شعار شکل گرفتن. در جنبش مدرنیسم از مصالح سنتی مثل چوب، سنگ و آجر فاصله گرفتن و به مصالح صنعتی از جمله شیشه، فولاد و بتن روی آوردن و مسلما پیشرفت این مصالح هم تاثیر بسزایی در این امر داشت. خانه‌ها پنجره‌های بزرگ، سقف‌های مسطح پیدا کردن و در شکل‌های مکعبی یا حتی استوانه‌ای ساخته می‌شدن. این مصالح و امکانات جدید اجازه می‌داد که ارتفاع ساختمان‌ها هم بلندتر بشه.

  • ویژگی های سبک مدرنیته در طراحی داخلی

طراحی داخلی به سبک مدرن با تاکید بر عملکرد گرایی و اجتناب از تزیینات زیاد و حذف عناصر تزیینی غیر ضروری محیطی زیبا، ساده و آرامش بخشی را در فضای داخلی ایجاد می‌کند. بافت‌های مینیمالیستی، فرمهای هندسی جسورانه، استفاده از یک رنگ ملایم و مات در کنار رنگ های خنثی، و ترکیب بندی های نامتقارن از شاخصه های اصلی این سبک است. با استفاده از سبک مدرن میتوانید با نهایت بهره گیری از فضا و رعایت تمام اصول طراحی سبک مدرن و نور پردازی حرفه‌ای فضای ایجاد کنید که بزرگ‌تر به نظر برسد به همین دلیل این سبک برای آپارتمان‌ها و فضاهای کوچک انتخاب مناسبی است.

  • سادگی خطوط در خانه مدرن

سادگی در معماری مدرن، حرف اول را می‌زند. در واقع تمامی ویژگی‌های این سبک از همین قانون ناشی می‌شود. آنچه در خانه‌های مدرن جلب توجه می‌کند دوری از هر گونه تجملات است که نتیجه آن استفاده از خطوط ساده و بی آلایش است. در خانه‌های مدرن خطوطی مانند فاصله‌های میان کابینت‌های فارغ از هر جزییاتی، پایه‌های میز و مبلمان، چارچوب‌های در و پنجره‌ها، چراغ‌های روشنایی خانه و حتی تمام اکسسوری‌های به سبک مدرن که برای تزیین خانه استفاده می‌کنید، بسیار به چشم می‌خورد.

  • رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن

در سبک مدرن، برای حذف سادگی از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری و مشکی به عنوان رنگ های غالب و ثانویه برای دکور فضای داخلی خانه استفاده می‌کنند. از این رنگ‌ها بهتر است به صورت تک‌رنگ یعنی تنها یک طیف رنگی در وسایل و بخش‌های مختلف خانه استفاده شود. از وسایلی استفاده کنید که ساده و ترجیحا بدون پترن و الگو باشند.

فضای داخلی مدرن به انتخاب رنگ‌های جسورانه شناخته میشه. درواقع رنگ‌های زمینه معمولا خنثی و تک رنگ هستن اما رنگ‌های شاخص برای آثار هنری یا بعضی مبلمان انتخاب میشن، مثل زرد، آبی، سیاه و ….

دکوراسیون مدرن

  • مصالح و متریال در سبک مدرن

در سبک مدرن از مواد و مصالح مختلفی مانند استیل، چوب، پلاستیک، شیشه و بتن استفاده می شود که دو نمونه از رایج ترین این موارد چوب و پلاستیک می باشد. که معمولا طراحان از چوب های طبیعی با پوشش مات رنگی استفاده می‌ کنند. همچنین در این سبک از فلزات براقی مانند استیل ضد معمولاً در آشپزخانه هایی با سبک مدرن که بیشتر وسیله استیل هستند استفاده می شود. در کنار استفاده از فلزات برای سطوح صاف مثل سطح روی میز و غیره از شیشه و پلاستیک هم کمک می گیرند. در این سبک برای کف پوش ساختمان متریال و مصالحی از نوع براق مثل وینیل، پارکت یا سنگ و سرامیک استفاده می‌کنند. اگر میخواهید در قسمت های مختلف فضای دکوراسیون داخلی منزل با سبک مدرن از فرش ها استفاده کنید، استفاده از فرش های پر نقش و نگار را فراموش کرده و از فرش های ساده تر و تک رنگ استفاده نمایید که با اشکال هندسی ساده طراحی شده باشند.

  • اشکال هندسی به سبک دکوراسیون مدرن

یک طراح داخلی برای اجرای سبک مدرن از اشکال هندسی ساده مانند مستطیل استفاده می‌کند که اگر قرار باشد منحنی‌ها به طراحی او وارد شوند از منحنی‌های ساده و نرم مانند دایره و بیضی کمک می‌گیرد. بنابراین از تمام اشکال هندسی نرم استفاده می‌شود تا آرامش خانه مدرن را دوچندان کند.

  • کمدهای مخفی در خانه مدرن

با وجود آنکه سبک مدرن در دکوراسیون داخلی، طرفدار خرید کمترین وسایل است ولی باز هم در خانه‌های مدرن، وسایل زیادی وجود دارد که همیشه قابل استفاده نیستند. در این سبک بهتر است این نوع از وسایل را در کمدهای مخفی، از نظر پنهان کنید تا نظم فضای خانه حفظ شود. به‌همین دلیل است که طراح داخلی برای سبک مدرن، کمدهای زیادی را در نظر می‌گیرد تا بیشتر وسایل را در آن پنهان کند.

  • نورپردازی در سبک مدرن

در این سبک شما می توانید از یک نوپردازی پراکنده و یا به صورت اسپات‌ لایت استفاده کنید همچنین یا برای کاهش کنتراست نور در خانه از لامپ های هالوژنی استفاده نمایید تا فضایی دلنشین تری داشته باشید. اگر تمایل دارید که در قسمتی از خانه نور به صورت متمرکز وجود داشته باشد می توانید از آباژور ها استفاده کنید که البته سبک آباژوری که خریداری می کنید باید با سبک مدرن تناسب داشته باشد.

نور طبیعی یکی از این عناصری است که باید در کل روز در خانه جاری باشد. بنابراین پنجره‌های بزرگ برای روشن‌کردن خانه با نور خورشید و برقرار‌کردن جریان هوا از فاکتورهای ضروری است.

دکوراسیون داخلی مدرن

  • چیدمان دکوراسیون داخلی مدرن

در سبک مدرن اغلب از فرم های ال شکل یا دایره و نیم دایره برای چیدمان دکوراسیون داخلی خانه استفاده می کنند. در این سبک بر خلاف سبک کلاسیک نیازی نیست که حتما تقارن در قسمت های مختلف خانه رعایت شود زیرا فرم غیر رسمی و نامتقارن سبب ایجاد حس صمیمیت در فضا میشود. استفاده از اشکال هندسی مانند مربع و مستطیل در سبک مدرن بسیار مرسوم می‌باشد زیرا استفاده از این الگوها باعث می‌شود فضای داخلی خانه شما کاملا منظم و مرتب به نظر برسد.

  •  مبلمان و دکوریجات مدرن

برای سبک مدرن از مبل های مدرن ساده که معمولا پایه های کم ارتفاع و طول بلندی دارند استفاده می شود همچنین تابلوهای دکوری مدرن که با نقاشی انتزاعی طراحی شده یکی از گزینه هایی است که با کمک آن می توانید اصالت سبک مدرن در منزلتان را حفظ کنید. برای تکمیل فضا در سبک مدرن از پرده استفاده کنید، حتما از پرده های ساده تک رنگ یا با رنگ های ملایم استفاده نمایید که از نظر دوخت و طراحی هم ظاهر ساده ای داشته باشند و درخور سبک مدرن باشند.

  • ایجاد تعادل بین کارآیی و زیبایی طراحی

خانه‌هایی با طراحی مدرن اغلب نماهای بزرگ خارجی دارن و با خطوط صاف شکل گرفتن و از عناصری مثل سنگ، شیشه، چوب و فلز استفاده شده که همه این‌ها در عین کارآیی بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این روند در فضای داخلی هم دنبال میشه. شاید تصور کنید اگر جزئیات رو از دکوراسیون بگیرید، فضای خانه خیلی خشک و بی‌روح میشه اما باید بدونید که سبک مدرن زیبایی در عین سادگی رو می‌پسنده و چون معمولا خانه‌هایی به سبک مدرن هیچ وقت از مد نمیفتن و به مدت طولانی سبکشون حفظ میشه، پس زیبایی بصری یکی از اصول سبک مدرن به شمار میاد.