سبک‌ طراحی نما نئو کلاسیک

سبک‌ طراحی نما نئو کلاسیک

 

وقتی دو سبک رایج کلاسیک و مدرن در کنار هم قرار می‌گیرند و تلفیق می‌شوند، یکی دیگر از انواع سبک های طراحی نمای ساختمان تحت عنوان نئوکلاسیک شکل  می‌گیرد. با نگاه کردن به این سبک طراحی نما، حس شکوه و آرامش به بیننده القا می‌شود. سادگی طرح‌‌های مدرن در تلفیق با طرح‌های پیچیده کلاسیک، یک طرح باشکوه و در عین حال ساده را خلق می‌کند.
استفاده از نمای نئوکلاسیک به دلیل اینکه پیچیدگی کمتری نسبت به نمای کلاسیک دارد، نزد معماران رایج‌تر و معمول‌تر است. در این سبک طراحی، از متریال‌های سنگی و پیش‌ساخته در ترکیب با هم استفاده می‌شود که هزینه‌های طراحی را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

 

سبک‌ طراحی نما مینیمال

 

یکی از زیباترین و در عین حال بی‌آلایش‌ترین سبک ‌های طراحی نمای ساختمان سبک مینیمال نام دارد. در این نوع سبک معمولا از چند متریال با هم استفاده نمی‌کنند و تنها یک یا دو متریال برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این طراحی نما، بیشتر از رنگ‌های سفید و خنثی استفاده می‌کنند؛ از این رو کانسپت کلی نمای ساختمان بزرگتر به نظر می‌رسد.
همانند نمای مدرن، فرم کلی سبک مینیمال به صورت مکعب‌های پر و خالی است. معمولا در این سبک از تزیینات زیادی استفاده نمی‌کنند و بازشوها عرض بیشتری پیدا می‌کنند. شعار این سبک less is more است؛ به این معنی که هرچه از تزیینات کمتر استفاده شود، می‌توان محیط‌های قابل استفاده و کاربردی بیشتری را در ساختمان ایجاد کرد‌‌.

سبک‌ طراحی نما گوتیک

 

نمای گوتیک و طراحی آن از قرون وسطی نشات گرفته است. در آن زمان، ساختمان‌های مذهبی همچون کلیساها را با این طرح نما می‌ساختند. این نوع طرح معمولا حس وحشت و تاریکی را به ببینده القا می‌کند. برای همین است که در بیشتر فیلم‌های ژانر وحشت از این سبک نما استفاده می‌کنند یا از لوکیشن‌های قرون وسطی بهره می‌گیرند.
 عمده متریال مورد استفاده در این سبک نما، سنگ است. از جمله المان‌های مورد استفاده در نمای گوتیک می‌توان المان‌های نوک تیز، مناره‌های مخروطی، بازشوهای طولی، مجسمه و غیره را نام برد.

سبک‌ طراحی نما اسلامی

 

امروزه وقتی حرف از طراحی نما به سبک اسلامی می‌شود، دیگر از المان‌های کهن و قدیمی که در مسجدها و اماکن باستانی دیده می‌شوند، خبری نیست. در واقع، طراحی نمای اسلامی امروزی که یکی از انواع سبک های طراحی نمای ساختمان محسوب می‌شود، ترکیبی از سبک اسلامی کهن و سبک مدرن است.
مناره‌سازی یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که در بیشتر نماهای ساختمان‌های کهن اسلامی دیده می‌شود. مناره به بنای برج‌مانند آجری گفته می‌شود که دارای پله‌های پیچ‌درپیچ و پنجره‌های کوچک است. گنبدها یکی دیگر از عناصر مورد استفاده در نمای سبک اسلامی هستند. این المان شباهت بسیار زیادی به المان‌های معماری و طراحی نمای اروپایی در عصر رنسانس دارد. در نهایت، چیزی که طراحی نما به سبک اسلامی را منحصربه‌فرد می‌کند نقش‌ونگارهای خاص و اسلیمی است. این نقش‌ونگارها را می‌توان در بیشتر بناهای تاریخی ایران مشاهده کرد.